۱۳۹۰ مرداد ۲۶, چهارشنبه

اطلاع رسانی برای تغییرات جدید در سیستم توزیع و فروش

یکی از مشکلات من در سیستم توزیع و فروش اطلاع رسانی در خصوص تغییرات و امکانان جدید است. به هر دری می زنم که همکاران اتفاقات تازه را حتما ببینند و در صورت نیاز از آن استفاده کنند، جز در موارد قلیل، موفق نمی شوم. این موضوع البته عمومی است. در شرکتهای نوشابه زیاد دیده ام که مثلا امکان جدیدی در سیستمهای همکاران سیستم ایجاد شده ولی بسیاری همچنان از آن بی اطلاعند. به نظر من دلیل اصلی در همین فرهنگ شفاهی است. چیزی اگر حضورا گفته شود شاید شنونده ای داشته باشد اما اگر مکتوب شود تقریبا بدون خواننده می ماند. جمع ما در صنعت نوشابه محدود است. اگر بخواهیم حتما می توانیم به طور مرتب تغییرات و نظرات جدید را ببینیم و اظهار نظر کنیم. در این صورت همه از آن بهره می بریم. چندین سال پیش تخفیفهای پلکانی را برای زمزم مشهد کار کردم که طرح فوق العاده ای بود اما در طراحی آن اشکالی اساسی وجود داشت که با توجه به کدینگ زمزم مشهد خود را نشان نداد. اگر همان موقع در خصوص آن اظهار نظر می شد مطمئن باشید که الان امکان پرکاربردی مثل تخفیفهای هوشمند در سیستم وجود داشت. در حالی که هم اکنون در زمزم مشهد هم استفاده از آن با مشکل مواجه شده و باید طرحی نو در اندازیم. همین الان همه شرکتها مشکل گروه بندی توسعه یافته عاملین را به انحاء مختلف دارند. مثال ساده آن در خصوص گزارش های مناسب از عاملینی است که شرایط ویژه مانند یخچال و تابلو به آنها تعلق گرفته است. چون سیستم در ابتدا محصول محور طراحی شده، تهیه چنین گزارشهائی سخت و طاقت فرسا بود. امکان جدید شرایط خوبی را مهیا کرده است. استفاده از آن کاملا راحت و بدون دردسر است. اما فقط آقای افشین براتی در کوکا کولا و آقای رضا نخعی در پپسی مشهد به آن عکس العمل نشان دادند و شروع به استفاده کردند. این دو بزرگوار هم هرگز معطل اطلاع رسانی من نمی مانند. هر چیز تازه ای که به درد آنها بخورد بلافاصله استفاده می کنند و حتی به توسعه آن یاری می رسانند. آنچه من در خصوص سیستم می نویسم ظاهرا آب در هاون کوبیدن است. حتی به فیس بوک هم متوسل شدم که شاید از آن طریق مطلب بهتر اطلاع رسانی شود، که استقبال نشد. نا امید نمی شوم و این روش را ادامه می دهم. شاید هم چاره ای جز این ندارم. عدم اطلاع از امکانات جدید و توسعه کاربری سیستم بعضا موجب اتفاقات ناگوار می شود. به تازگی متوجه شدم زمزم رشت اقدام به جمع کردن این سیستم کرده است. از شنیدن آن حسابی غمگین شدم و وقتی علت را فهمیدم بیشتر متاسف شدم که به دلایل بنی اسرائیلی و کاملا غیر کارشناسی اقدام به این کار کرده اند. من در کوکا و پپسی و بزرگترین زمزم هم چنین تجربه های تلخی دارم که تا کنون بحمدا.. همه به این سیستم بازگشته اند. این افتخار بزرگی برای من هست و حسابی شکر گذار آن هستم. زمزم رشت هم باز خواهد گشت، چون قدما گفته اند: آرزو بر جوانان عیب نیست.

۳ نظر:

  1. مهندس جان هر چي سرت خلوت تر بشه واسه ما بيشتر وقت داري من كه خوشحال شدم .

    پاسخحذف
  2. به نظر من هرچیز جدیدی لزوما نمیتونه خوب باشه و باید با شرائط سنجیده بشه دقیقا مثل همین برنامه فروش تحت داس که علیرغم مویرگی بودن سرعت فوق العاده ای داره که این مسئله رو قابل درک میکنه حالا اگه امکانات ویندوزیش مثل پرینت گرفتن وگزارش سازیش کامل نیست خیلی مهم نیست چون برنامه نویسش دم دسته وطی سه سوت (شما بخونین سه ماه )گزارشی رو که آدم میخواد میسازه پس از نظر من کار استفاده از سیستم عامل داس حتی همین الان که سیستم عامل گوشی های موبایل هم ویندوزی شده کار درستی است چون سرعت ودقت توی فروش حرف اول رو میزنه بخصوص برای یکی مثل من که زندگیم به همین گزارشات وابسته هست (البته قبلا که زمزم بودم و از این گزارشات استفاده میکردم تازه اونهم برای برنامه ریزی تولید!!!!!)و الان هم که مدیر فروش شرکت قند اصفهان هستم به مراتب این اختلاف روبیشتر حس میکنم چرا که ما سیستم فروش همکاران سیستم رو داریم که توی گزارش گیری بسیار کنده وتازه مویرگی هم نیست و به همین دلیل من فروش تحت داس رو بیشتر ترجیح میدم

    پاسخحذف
  3. آقای نخعی عزیز - حقا که اهل شعری، از این قشنگ تر نمی شد گفت. حقیقت این است که طی این چند سال از دوازده ماه سال حدود ده ماه با زمزم رشت سر هزینه نگهداری چانه می زدیم. وقتی پرداخت می شد دو ماه از سال باقی می ماند!! و بعد دوباره روز از نو روزی از نو. اما از حق نگذریم فرم درخواست بار که اکنون خیلی ها استفاده می کنند ابتکار مدیرعامل این شرکت بود.

    آقای مهندس گریوانی عزیز - درست به خال زده ای. هر کسی می داند که دوره داس بیست سال است که سپری شده. من هم ادعائی ندارم. اما سیستم من حتی تحت داس ران نمی شود. این سیستم ملغمه ای است که بعضی وقتها کارکرد آن برای خودم هم باورکردنی نیست. بگذار فقط یک نمونه ذکر کنم. همه سیستمهای جدید گزارشهای خود را در محیط اکسل و اچ تی ام ال می دهند که سالهاست سیستم فروش چنین خروجیهائی دارد. اما من سراغ ندارم سیستمی که گزارشهای آن بنا به درخواست کاربر، بلافاصله به یک جدول متناسب در بانک اطلاعاتی اس کیو ال تبدیل شود. شاید سیستم من تنها سیستمی در حال حاضر باشد که چنین قابلیتی را بسادگی داراست. تمام فرمهای خروجی که شما آن موقع که مدیر تولید زمزم اصفهان بودید با آن آشنا هستید، میتوانند چندین و چند خروجی اس کیو ال تولید کنند. بعبارت بهتر یک مدیر کامپیوتر اندکی (فقط اندکی) وارد و البته با حس و حال براحتی می تواند تمام خروجیها را از مثلا کریستال ریپورت بگیرد. تقریبا در هیچ سیستمی من چنین امکان گسترده ای سراغ ندارم. سیستم فروش من مثل دختر یا پسری می ماند که سالها از سن جوانی آنها سپری شده اما مجرد باقی مانده اند. برای اینکه زن و یا شوهر خوبی گیرشان بیاید سن واقعی خود را که نمی توانند پائین بیاوند، بلکه مدام پول جمع می کنند، چندین دکترا می گیرند، ویلا در شمال می خرند و ماشین فراری سوار می شوند، اما چه باید کرد به قول شاملو مرد همسایه فقط دختر پانزده ساله که چاق و تپل هم باشد می پسندد. درد بزرگ من از دست همکاران خودم در مراکز کامپیوتر هست. خود شما مدیر تولید بودید و خوب می دانید که از بسیاری مدیران کامپیوتر در زمزم ها به جزئیات سیستم بیشتر آشنا بودید. این درد بزرگی نیست؟.
    گفتم به خال زدید و در خصوص سرعت سیستم صحبت کردید. تنها مشتری من که طی چند سال از سرعت سیستم ناله می کرد خوشگوار مشهد بود با بیست و دو میلیون رکورد که بالاخره با تغییرات در سرور مسئله به شکل عادی بازگشت. من آنطور که از مدیر کامپیوتر زمزم رشت شنیدم دلیل اصلی که سیستم من را جمع کرده اند سرعت پائین!! آن بوده آن هم در زمزم رشت با پانصد هزار رکورد. بی ادبی است اما تمام قسمتهای خصوصی و عمومی آدم دچار سوزش می شود. و تازه از شرکتی مثل همکاران سیستم هم نرم افزار نگرفته اند از شرکت سیاق گرفته اند که شرکت به آرا در مشهد را به روز سیاه نشاند.

    پاسخحذف