۱۳۹۱ آذر ۲۷, دوشنبه

فقط پدران بچه ها را می فهمند؟





فاجعه غم انگیز کشتار کودکان بی گناه مدرسه ای در ایالت کانتیکت امریکا، همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است. باراک اوباما در مقابل دوربینها نتوانست احساسات خود را کنترل کند و اشک از چشمانش جاری شد. اما یک نکته حاشیه ای در سخنان اوباما بود که چندین بار مشابه آن را در چنین فجایعی از او شنیده ایم. او گفت خودش پدر هست و اندوه پدران و مادران را می فهمد. به راستی او چرا اینگونه استدلال می کند؟ یعنی کسانی که به هر دلیلی پدر نیستد این فاجعه را نمی فهمند؟
من خودم قبل از اینکه پدر شوم بسیاری از مسائل بچه ها و عواطف پدارنه را اصلا نمی دانستم چیست، درک که بماند. ولی شخصاً مردانی را می شناسم که پدر نیستند، اما هم بچه ها را دوست دارند و هم آنها را خیلی می فهمند. دوستی دارم که چند سالی قبل از من ازدواج کرد ولی بچه نداشت. تک تک رفتارها و صبوری او فریاد می زد که فطرتی سرشار از پدر بودن دارد. انگشت به دهان مانده بودیم که چگونه جزئیات بچه داری را می داند و رعایت می کند. برای نوزاد یک ساله ما، نهال، شعر هم می خواند : «نهال خانم عزیزه، خیلی گل و تمیزه، وقتی میره تو حموم، رو سرش آب می ریزه». اولین مربی مهدکودک سارا سن و سال کمی نداشت ولی ازدواج نکرده بود. اما بهترین و مهربانترین مادر برای بچه های چهار ساله مهد بود. جالب تر از همه آنکه عکس تک تک بچه ها را یادگاری برای خود نگه می داشت.
یعنی رئیس جمهور خردمندی مثل باراک اوباما، چنین مردان و زنانی را درک نمی کند؟

۲ نظر:

  1. همیشه همه جا استثنا های هست ولی واقعیت اینه که اگه بخواهیم کلی بگیم درک این واقعه وقتی که پدر باشی یا نباشی خیلی فرق میکنه (حداقل برای عوام ازجمله خود من )یادم میاد سال 85 بود که باهم توی خیابان چهارباغ اصفهان قدم میزدیم که جلوی ما یه دختر بچه با صورت خورد زمین هردوی ما ناراحت شدیم و من گفتم که خیلی ناراحت شدم شما گفتی تو هنوز بچه نداری پس نمی فهمی که من چقدر ناراحت شدم بعد از گذشت چند سال من که توی سال 86 بچه دار شده بودم صحنه مشابهی رو دیدم ولی دردش برای من خیلی بیشتر بود چون برای یک لحظه اون بچه رو جای بچه خودم گذاشتم پس حداقل من جز اون دسته از آدمهایی بودم که تا پدر نشده بودم فکر میکردم درد یک پدر ردو میفهمم ولی نمی فهمیدم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درسته مجید، اولا یادش بخیر آن پیاده رویها. اصفهان و شاید هم چهارباغ تنها شهری است که پیاده رو دارد. نمی دانم مطلب من در خصوص پیاده رو را دیدی یا نه، ولی آن پیاده رو همیشه برای ما جالب بود.

      راستش من قبل از این که پدر بشوم هیچکدام از اینها را متوجه نبودم. اصلا مدرسه و دکتر بچه ها و ناخوشی آنها را درک نمی کردم. ولی اکنون می فهمم که هستند (تاکید می کنم هستند)مردان و زنانی که درک می کنند و گفتن این عبارت وقتی آنها هم ممکن است شنونده باشند، کار جالبی نیست.

      در ضمن، در صفحه فیس بوک من که در همین مطلب هم لینک آن هست دوستی توضیح داده که اوباما چنین حرفی نزده. ظاهرا مترجمین بی بی سی اشتباه کرده اند و من را هم به اشتباه انداخته اند.

      حذف