۱۳۹۲ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

برو کار می‌‌کن، مگو چیست کار

فرض محال، محال نیست. فرض کنید از همین فردا تمام مردم ایران دفعتاً تصمیم بگیرند که مثل آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها بسیار متمدنانه رانندگی کنند. در همین شرایط، و با حفط سایر ویژگی‌های جامعه و حکومت، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ علی‌الاصول باید گذر سریع و یک ‌شبه از رانندگی بی‌حساب و کتاب به شرایط متمدنانه، تماماً سرشار از خیر و برکت باشد. ولی اینطور نیست!
بدیهی است که طولی نخواهد کشید و آثار مثبت این رفتار متمدنانه را عموم جامعه خواهد دید. اما هزاران هزار صافکار و نقاش و مامور و کارشناس بیمه و تولیدکنندگان قطعات یدکی و .... به فاصله یک هفته از کار بی‌کار خواهند شد. فقط کافی است به حوالی خیابان هاشمی و منطقه قنبرآباد تهران سری زد، تا انبوه شاغلان رانندگی غیرمتمدنانه را به عینه دید. این شاغلان حسرت آشفته‌بازار موتوریزه و نهادینه شده‌ای را خواهند خورد، که طی دهها سال کار و کاسبی خود را مدیون آن بودند. تضمینی هم نیست که کاری بیابند، کسی هم با آنها همدردی نخواهد کرد. 
فرض کنید از همین فردا و در یک اقدام عجیب، ممنوعیت استفاده از دیش ماهواره را لغو کنند. به تمام شرکت‌های قانونی این حرفه مجوز فعالیت رسمی بدهند. نصب دیش مثل همه ممالک توسعه‌یافته به روش اصولی انجام شود. بازی موش و گربه‌ی مردم و نیروی انتظامی به پایان برسد. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بدیهی است که اغلب مردم خوشحال خواهند شد. اما هزاران نصاب و سازنده غیرقانونی دیش، فقط در همین تهران از نان‌خوردن خواهند افتاد. بخش قابل توجه درآمد نصابان، مدیون بادشدیدی است که می‌وزد و دیش را از تنظیم خارج می‌کند. اما شب عید این پیاده نظام تهاجم فرهنگی، زمانی است که دلاوران نیروی انتظامی پشت بام‌ منازل را فتح می‌کنند. در چنین مواقعی نصابان وقت سرخاراندن هم ندارند. تا پاسی از شب مشغول کار و کاسبی هستند.

رفع فیلتر فیس‌بوک خبر داغ شبکه‌های اجتماعی طی دو روز گذشته بود. اما برای من همچنان فیلتر بود، و متوجه نشدم اوضاع از چه قرار است. آشنائی به نام علی دارم که در این کارها خبره است. به او  زنگ زدم تا چند و چون مسئله را بپرسم. علی متخصص هر نوع فیلتری است، و بعد از مدتها بی‌کاری، اکنون کار و کاسبی نسبتاً خوبی دارد. وی‌پی‌ان و نصب فیلترشکن منبع درآمد اصلی اوست. گفت : «بعضی جاها رفع فیلتر شده، ولی دارند بازی در می‌آورند و ملت هم باور کرده‌اند» ابتدا خیلی قاطعانه حرف می‌زد، اما کمی که ادامه دادیم، پرسید : «یعنی این دولت جدید فیلتر را حذف خواهد کرد؟»  
تازه دوزاری من افتاد و فهمیدم منشاء سوال کجاست، گفتم : «علی جان! مگر می‌توانند فیلتر را حذف کنند؟ ناف اینها به فیلتر بسته است. گیرم فیس‌بوک را رفع فیلتر کردند، لینک‌هائی که مردم به اشتراک می‌گذارند چه خواهد شد؟ مشکل یکی دو تا که نیست پسر!» در جریان گرفتاری‌های او بودم. خیلی دلم می‌خواست بگویم نگران نباش خدا کریمه، اما ادامه گفتگو مزاح بیشتری می‌طلبید، گفتم : « تازه! فیلتر کلمه خارجی است. ممکن است فارسی را پاس بدارند و فکری به حالش بکنند. اما با کلمه استصواب که نمی‌شود شوخی کرد پسرجان! حالا بگو فیلترشکن جدید چی داری؟»

۱ نظر: