tag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post542226267129707869..comments2024-03-21T09:58:30.462+03:30Comments on نهالستان: محمدرضا شجریان استاد مسلم چیست؟محمد بابائی بالانجیhttp://www.blogger.com/profile/03150381397895456860noreply@blogger.comBlogger82125tag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-82973979789231110872021-10-22T01:22:59.240+03:302021-10-22T01:22:59.240+03:30الان مشکل شما بکار بردن کلمه،ی لاتین هست؟ و؟اینکه ...الان مشکل شما بکار بردن کلمه،ی لاتین هست؟ و؟اینکه چرا انگلیس نوشته نشده میخواهید من براتون بنویسم انگلیسیش و آقای شجریان تمام عمرش آهنگاش را به سبک قرآن خوانی اجرا کرد ا no offence ولی حتی در حد موذن زاده هم اجرا نمیکرد ایشون extremely narcissist بودن و انتقاد پذیر نبودند من composer میشناسم که به ایشون پیشنهاد داده بودن بعضی آهنگهاشون را به سبک مدرن تری تنظیم یا arrange کنند ولی نپذیرفتند و در یک دیدار اتفاقی با ایشون و نحوه ی صحبت کردنشون حرف دوست یا فامیل عزیزم را باور کردم شما هم وقت گرانبهاتون را waste نکنید برای humiliate کردن دیگران Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16756819592112170705noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-45614833456453840552021-10-21T17:42:44.015+03:302021-10-21T17:42:44.015+03:30موسیقی ایشون و صدای ایشون بی نظیر بود ولی تقربیا ه...موسیقی ایشون و صدای ایشون بی نظیر بود ولی تقربیا همه شبیه به هم یکنواخت چرا یک نفر خارجی وقتی گوش میکنه باید بگه داره گریه میکنه ؟؟ ضمنا ایشون را عوامل جمهوری اسلامی بهشون بال و پردادن در وقایع انتخابات یکه دفعه متحول شدند شکی نیست ایشون نابغه موسیقی سننی ایران بودند Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16756819592112170705noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-85737040275353692582021-10-21T17:14:18.721+03:302021-10-21T17:14:18.721+03:30با عرض پوزش اون طرفداران سلن دیون که همون هواداران...با عرض پوزش اون طرفداران سلن دیون که همون هواداران مرحوم آغاسی هستند را شما چطور در ایران همشون را شناسایی کردید بنده در اطرافیان خودم که کم هم نیستند ندیدم البته که من حتی برای مرحوم آغاسی احترام غائلم و روحشون شاد Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16756819592112170705noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-20422800332303134852021-10-21T17:00:38.792+03:302021-10-21T17:00:38.792+03:30با نظر شما موافقم من اصلا نمیفهمم چی میخونه کلمات ...با نظر شما موافقم من اصلا نمیفهمم چی میخونه کلمات اصلا واضح نیستند ایشون کددوم موسیقی آقای شجریان ماندگار شد ربنا هم که کپی از یکی از آهنگهای امکلثوم بود دذ زمان خودش شاید ولی بعضی ها فکر میکنند بگویند ما شجریان گوش میدهیم بقیه فکر میکنند چقدر سواد موسیقی دارند درسته آقای شجریان در نوع خودش یکی از بهترین ها بود خوانندگان در حد؟ایشون زیاد داشتیم و به ذلایلی به اندازه ی ایشون مطرح نمیشدند و اینکه گیر کردیم در موسیقی سنتی بله خوانندگان مطرح غرب کم دیده میشه آهنگا شون همه مثل هم باشند تینا ترنر اختلافش با شوهرش که آهنگسازش بود همین بود و معتقد بود موسیقی های های شوهرش شبیه هم هستند شجریان و و همه ی موسیقی های ایرانی را گوش کنید ولی موسیقی غرب را هم گوش کنید یکبار آهنگهای فردی مرکوری را گوش کرددهاید هنوز خواننده های بزرگ دنیا آهنگهاش و میخونند خانم سلن دیون التون جان و.... هنوز و هنوز اجرا میشوند بعضی از خواننده هامون هم حاضرنیستند اینها را بشنوند گوش کنند شجریان و گنده کردید خانم شرلی بسی موسیقی نمیدونست ایشون وقتی اجرا میکرد از اگر یک نفر از گروه ارکستر ش حتی یک لحظه خارج از نت میزد میفهمید آقای شجریان مگه بیشتر از بیست نفر نوازنده داشت صدای ایشون استعداد ایشون انکار ناپذبره ولی سبکشون هیچوقت تغییر نکرد من یک شخص کاملا عادی هستم و کلمات قلمبه بلد نیستم بزنم اصلا موسیقی هم نمیدونم و بسیار بی استعداد هستم ولی عادت دارم به موسیقی های دنیا گوش بدم و متوجه شدم متاسفانه اغلب موسیقی های ایرانی چه پاپ چه سنتی از دنیا عقب هستند بله داریم خوانندگان بسیار قوی و حرفه ای و خوش سلیقه در انتخاب موسیقی و شعر در نهایت من اصلا فصد جسارت به سلیقه و نظر شما اسانبد موسیقی ندارم ولی چقدر ناله تحت عنوان موسیقی سنتی گوش کنیم با پوزشAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/16756819592112170705noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-50297346966006845332017-05-31T21:43:56.343+04:302017-05-31T21:43:56.343+04:30aziz mosiqie classic iranam elmie,shoma ba gosh da...aziz mosiqie classic iranam elmie,shoma ba gosh dadane tamame asare mosiqie classic qarb be hich onvan az mosiqie classic iran dor nemishi ke nazdikam mishi,vali be ye nokte pey mibari ke ahangsazi dar mosiqie irani be shedat zaife,bale ino qabol daram,amma mosiqie classic irani in zarfiat ro dare hala inke azash be nahve ahsant estefade nemishe moshkel dar zate noe mosiqish nistAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/11273741537659633115noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-55446485782788996562016-10-04T14:32:03.963+03:302016-10-04T14:32:03.963+03:30ممنون از حسن نظر شما احمد عزیز،
خیلی وقت است این...ممنون از حسن نظر شما احمد عزیز، <br /><br />خیلی وقت است این مطلب را نخوانده ام. پیشنهاد خوبی است که با توجه به کامنتها و تجربیات جدیدی که کسب کرده ام نسخه دیگری از آن تهیه کنم. ممنون از حسن نظر شما محمد بابائی بالانجیhttps://www.blogger.com/profile/03150381397895456860noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-12349927602327380142016-10-04T13:54:44.039+03:302016-10-04T13:54:44.039+03:30آقاى بابائى عزيز
تازه با وبلاگ شما آشنا شدم و از ن...آقاى بابائى عزيز<br />تازه با وبلاگ شما آشنا شدم و از نوشته هاى شما متوجه شدم كه منتقد خيرخواهى هستيد ولى زبان نوشتارتان شايد خيلى به مذاق خوش نيايد.<br />"برداشت من" اين است: كه آمده ايد نقدى كنيد و بگوئيد اينقدر اسم شجريان را نبريد و سند همه موسيقى ايرانى را به نام او نكنيد. ولى به نظر من بدجور شروع كرده ايد و شجريان را كوبيده ايد؟! خوب پرسيده ايد "شجريان استاد مسلم چيست؟"<br />خوب يه عده جوابشون اينه كه ايشان استاد مسلم "آواز" هستن و شايد ندانند كه ويوالدى كيلوئى چند؟<br />جسارتا: نوشته خوبيست ولى اگر دوباره نوشته شود -خصوصا بعد از در نظر گرفتن نظرات خوانندگان- متن بجائى ميشود درمورد:<br />- روش درست سند افتخار بنام زدن<br />خيلى هم افتخار زيادى نكردن به موسيقى كنونى ايران خصوصا سنتى كه به مدد سركوب رژيم دچار چه عقب ماندگيست!<br /> شبيه خيلى از چيزهاى سنتى ديگرمان: بيچاره فرانسوى را كه به عمرش نخود نخورده رو ميبريم ديزى فروشى و با شوق و ذوقى وصف ناشدنى آن ديزى كذائى رو بخوردش ميدهيم و آن بيچاره هم كه از ده دقيقه بعد از صرف غذا از فرط نفخ و تركيدگى چاره اى ندارد الا تعريف و تمجيد!<br /><br />بله، خيلى وقت بود كه من هم از اينكه از فرط بى كسى در موسيقى و خوانندگى فقط نام شجريان بالا ميرفت و اين مونوپلى باعث يك بعدى نگرى مشدد شده بسيار شاكى بودم. كسى توهين ويا جسارتى به شجريان ندارد ولى اگر امثال خوانندگان و خصوصا نوازندگان و موسيقى نويسان (سازندگان) قبل از انقلاب دربدر و بيچاره غربت نميشدند و جريان ورود و بومى سازى موسيقى ادامه داشت، ديگر امروز اين همه فاصله احساس نميشد.<br /><br />احمد<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-13792624549253039222016-08-19T01:03:41.758+04:302016-08-19T01:03:41.758+04:30درود
تا چه اندازه مغز دوستان درگیر مغالطات است و ه...درود<br />تا چه اندازه مغز دوستان درگیر مغالطات است و هر چرندی را بخورد دیگران میدهند.<br />استاد شجریان فخر موسیقی ما هستند ایشان هرگز ادعایی در موسیقی غربی نداشتند و هرگز نگفتند من بهترین خواننده جهان هستم مغلطه شما از اینجا آغاز شد ک گویی شجریان باید بخاطر علاقه شما به موسیقی غربی قید موسیقی ملی ما که در آن به استادی رسیده است را بزند و وگنر گوش دهند.ایشان مانند هر کسی که موسیقی پاپ به معنای واقعی اش را گوش میکند موسیقی که دوست دارد را در تنهاییش گوش میکند،صبا نپرسید به نظر شما کدام موسیقی دان غربی برجسته تر است و شما به آن گرایش دارید چون سوالی پوچ و بیهوده می بوده است در حدی که صبایی که هیچ از موسیقی نمیداند هم تا این اندازه میفهمد که موسیقی ملی ما و موسیقی غربی در فرم هیچ شباهتی باهم ندارند و موسیقی آنان به روشنی عقب افتاده است و اگر موسیقی آنان در تءوری از ما پیش افتاد اتفاقا بخاطر نبود مانند استاد شجریان است که در این راه تلاش کرده ساز ساخته و در فیزیک محض که موسیقی از زیر مجموعه های آن است تلاش جدی نموده است و اگر نه پیش از وجود ابوریحان آنان کدامین استاد بزرگ موسیقی داشته اند آنان هرچه دارند از موسیقی ماست و پس از آن، تلاش پس از دوره تحول خویش.<br />صبا پرسید چه موسیقی گوش میکنید و ایشان پاسخ دادند فلان اشخاص شما فرمودید پس ایشان بتهوفن را گوش نداده مغلطه اول!شما از کجا میدانید که ایشان برای تحقیق هم که شده موسیقی غربی را گوش نداده! <br />فرمودید استاد به اندازه یک فرد معمولی موسیقی غربی گوش میدهد مغلطه دوم شماست تعمیم جز ب کل شما از کجا فهمیدید که استاد به اندازه دیگران موسیقی غربی گوش میدهد یا نمی دهد؟<br />فرمودید استاد خود را بی نیاز از موسیقی ملل می داند مغلطه قیاس مع الفارق فقط برای روشنی ذهن دیگران نوشتم که جنابعالی از همان آخوند های درباری هستید که زبان انگلیسی را فراگرفته تکلم میکنند،شما اگر ذره ایی موسیقی را میشناختید به روشنی به سخنان خود میخندیدید موسیقی ملی ما همان موسیقی غربی است بدون کمترین تفاوتی تنها تفاوت آن گستردگی موسیقی ملی ماست<br />شما به ربع پرده اشاره کردید و تمسخر فرمودید حضرتعالی موسیقی دان نیستید و اگر ذره ای از تءوری موسیقی کار کردید در همان حوزه علمیه بوده است کدام استاد تءوری موسیقی یادش میرود که بگوید موسیقی ریاضی محض است و طبق ضرب و تقسیم،موسیقی قاءل برنیم پرده،کوچکتر از موسیقی است که ربع پرده دارد و آن هم کوچکتر از موسیقی ملل خاوری ما مثلا هندوستان که یک سی ام را هم بکار میگیرند.<br />در ضمن شما مزخرفاتتان را اگر به عنوان نظر شخصی میگویید نباید چاپ کنید و وقتی که چاپ شد دیگر نظر شخصی نیست سعی نکنید با گفتن اراجیف از زیر کار در بروید!<br />حقیقتا پستی است کار مردمی که روزی فخر جهان بودند و امروز برای تکه نانی به دیگران انگ میزنند.اما با دلی دردمند به امید روزی نشسته ایم که روشنی بر دل هایتان چیره گشته پشیمان شوید.Bloggerhttps://www.blogger.com/profile/10299062070128845312noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-26569016247416089272014-11-24T02:33:21.331+03:302014-11-24T02:33:21.331+03:30درود آقای بابایی شما معیار قضاوت استاد مسلم رو یه ...درود آقای بابایی شما معیار قضاوت استاد مسلم رو یه مصاحبه قرار دادی.این اصلا درست نیست.بهتر بود یه کم بیشتر تحقیق میکردی بعد مقاله مینوشتی. شاید اگه استاد از موسیقی مینوشت امثال جنابعالی هنگ میکروین و نیاز یه ریکاوری داشتید.در ضمن مگر علیزاده و مشکاتیان با بقیه خواننده ها برنامه اجرا نکردن پس چرا شهرت پیدا نکردن.آقا دیگه این بساطتونو جم کنین دیگه حناتون واسه مردم رنگی نداره.یاحقAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-60977601668245500862014-11-15T08:58:52.138+03:302014-11-15T08:58:52.138+03:30نوازشگر عزیز،
بی نهایت سپاسگزارم از نوشته و کامنت...نوازشگر عزیز، <br />بی نهایت سپاسگزارم از نوشته و کامنت شما. تاکید من بر شناختن موسیقی جهان از این بابت بود که ما حتی موسیقی محلی و سنتی خودمان را هم وقتی با علم موسیقی آشنا شدیم مرتب کردیم و شیوه آموزش برای آن نوشتیم. در متن هم نوشته ام که در موسیقی خراسان حاج قربان سلیمانی یک نابغه بود. اما اگر حاج قربان دهها سال هم ادامه می داد، بعید بود که اثر مدرنی از ایشان منتشر شود. در متن نوشته ام که از نظر من دستان و بیداد فقط آواز نیست. یک اثر مدرن بر مبنای موسیقی سنتی است. شرط لازم ساختن اثر مدرن هم داشتن دانش کافی است. خواستم تاکید کنم در این آثار کسانی بودند که نگاه عمیق و بسی فراتر از ردیف به موسیقی داشتند که توانستند آثاری جدید بیافرینند. یک موسیقی دان هم مثل یک نویسنده، بیش از اینکه بنویسد باید بخواند و از تجربه های دیگران بیاموزد. <br /><br />آنجا که نوشته اید چرا از شجریان انتقاد می کنید و باید از مردم انتقاد کنید، کاملاً صحیح است. من در واقع از مردم انتقاد می کنم که همه بزرگان را به یک اندازه ارج نمی نهند. و یکی از نتایج تلخ آن این می شود که دیگر بزرگان در کنار هم کار نمی کنند. <br />محمد باباییnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-54222231333391365342014-11-15T01:08:36.775+03:302014-11-15T01:08:36.775+03:30جناب بابایی
بنده خود از هواداران آقای شجریان هستم...جناب بابایی<br /><br />بنده خود از هواداران آقای شجریان هستم و اگرچه همیشه سعی میکنم بتپرست نباشم، اما لااقل از هواداران سرسخت ایشان هستم. این علاقهی بنده و تعدادی از دیگران به شجریان هرگز مانند رابطهی هواداران یک تیم فوتبال با آن تیم نیست. بلکه بنده بنا به مطالعات و آشنایی هرچند مختصری که در زمینه موسیقی دارم، آثار ایشان را نمونههای خوبی از موسیقی سنتی میدانم.<br /><br />اگرچه مقالاتی اینچنینی که حالت پرشی و کمی تا قسمتی خشانتآمیز دارند باب طبعم نیستند، اما منطق شما در بسیاری از موارد صحیح بود. همیشه و همیشه بحث جایگاه شجریان در موسیقی ایران و طرز نگاه مردم نسبت به او برایم جالب بوده و شما حقیقتاً در این مقاله، اگرچه بدون عیب نه، ولی خوب این طرز نگاه را نقد کردهاید. (مقالهی دیگرتان در رابطه با سازهای استاد شجریان و جام قطر را نیز خواندم، آن هم به همین ترتیب بود)<br /><br />اگرچه باسواد نیستم اما چند مورد را تمایل دارم اشاره کنم:<br /><br />۱− برخی کامنتها واقعاً عجیب بودند! (فرصت نکردم همهشان را بخوانم)<br />۲− در مقالهی شما این نکته کاملا درست است که: جایگاه شجریان در تولیدات موسیقایی که ایشان به عنوان خواننده شرکت داشته واقعا به نحو مبالغهآمیزی بزرگ جلوه داده میشود. شخصاً عقیده دارم ایشان بیشتر از آنکه در چنین تولیداتی نقش خلاقانه و کلیدی داشته بوده، در پروراندن سبک آوازی که به سبک طاهرخوانی (برگرفته از مرحوم طاهرزاده) شهرت دارد، و در تلفیق شعر و موسیقی در آوازها نقش بسیار مهمی داشتهاند.<br /><br />۳- اما منطق ایراد شما را از اینکه ایشان نتوانسته یا نخواسته خوانندگانی دیگر را در پاسخ به سوال مجری بیبیسی نام ببرد نمیفهمم. من به عنوان کسی که هرازگاهی در آموزشگاهها و در میان اساتید مختلف (نه چندان مشهور ولی کاری) موسیقی سنتی پرسه زده و حرفهایشان را شنیدهام میگویم که توقع شما از آقای شجریان به عنوان خوانندهی سنتی بیش از حد بالاست. اصولاً خوانندهی سنتی در ایران نقش تولیدکنندگی نداشته است (نمیگویم نباید داشته باشد). ظاهراً شما ناراحتی خود را از اینکه چرا ایشان به بت تبدیل شدهاند، بر سر نحوهی نگرششان به موسیقی کوبیدهاید. این دو قضیه به هم ربطی ندارد.<br /><br />اگر میگویید چون شجریان به عنوان «استاد مسلم» شناخته شده (یا ادعا دارد) پس الزاماً باید بهتر از این حرفها موسیقی جهان را دنبال کند، بنده میگویم خیر! ایشان فقط استاد آواز ایرانی میباشد (کما اینکه خودتان نیز گفتهاید) و گمان نمیکنم حتی ادعای خودش هم از این فراتر رود. کسانی که اندکی در موسیقی ایرانی دست دارند نیز به خوبی میدانند که اکثر تحولات و اوجگیریهای این هنر در چند دههی اخیر حاصل تلاشها و ذوق هنرمندانی مانند مشکاتیان و علیزاده است. دیگر چرا توقعتان را از شجریان بالا میبرید؟! شما فرمودهاید: «به عبارت صریح و بهتر، استاد پرآوازه موسیقی سنتی ایران، همان قدر موسیقی جهان را می شناسد و گوش می دهد که یک شهروند معمولی ایرانی.» خب واقعاً هم همینطور است! هیچ استاد آوازی را در ایران ندیدهام که بیشتر از شهروند معمولی در مورد موسیقی بداند. این یک معضل عمومی است و نه مشکل آقای شجریان به تنهایی. بقول یکی از دوستان که میگفت: وقتی از یک خواننده نظر تخصصیاش را از یک قطعهی موسیقی میپرسی جواب میدهد: فلان جایش چقدر غمگین بود، فلان جایش چقدر شاد بود. آنجایش خیلی به دلم نشست، اینجایش اذیتم کرد! کلاً خوانندهها در حال سپری میکنند!<br /><br />۴− آخر مقالهی شما به این سوال ذهنی شما برخوردم که «چرا با وجود نخبگانی مانند علیزاده و کلهر و مشکاتیان و... همه یکصدا میگویند شجریان؟». و تعجب من بیشتر از این است که برای حل این مشکل چرا شجریان را کوبیدهاید؟! خب مردم را بکوبید! حتی اگر شجریان فردی ناآگاه و مغرور باشد، مقصر مردم هستند.<br /><br />۵− نکتهی دیگری که باعث تعجب من بود این بود که شما «آگاهی داشتن از موسیقی جهانی» را یک معیار خیلی مهم برای استاد دانستن یک فرد در زمینه موسیقی (آن هم از نوع سنتیاش) دانستهاید، که به نظر من اگرچه مهم است اما یک استاندارد صرف نیست. اگر شجریان میخواست در زمینهی تلفیق یا تأثُر از موسیقیهای دیگر استفاده نماید (به عنوان تولیدکننده و خلاق)، آن زمان آگاهی وی از آن موسیقیها یک الزام بود. اما حالا اگر واقعا ایشان آگاهی کمی از موسیقی سایر نقاط دنیا دارد، میتوان ایشان را یک استاد آواز ناآگاه از موسیقیهای دیگر نامید، نه آنکه کلا نشان استادی را از ایشان سلب کرد.نوازشگرhttps://www.blogger.com/profile/10066995870070382264noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-51191945815689936752014-11-01T18:07:43.638+03:302014-11-01T18:07:43.638+03:30ممنون از نظر شما،
اینکه برای اظهار نظر در مورد موض...ممنون از نظر شما،<br />اینکه برای اظهار نظر در مورد موضوعی لزوماً باید اطلاعات بسیار کافی داشت، همواره درست نیست. مثلاً اگر کسی به من بگوید که در کیشازا مردم زندگی به مراتب مدرنتر از زوریخ است، برای باور نکردن و ابراز تردید در چنین گزاره ای، لازم نیست که مدتها در کیشازا و زوریخ زندگی کنم. موضوعات و اتفاقات به همدیگر بسیار مرتبط هستند. می توان آثار را در کنار هم گذاشت و نقش شخصیت ها را دید و به تحلیلی نسبتاً دقیق رسید. <br /><br />بسیار خوشحال خواهم شد که شما هم نقد خود را بفرمائید. و از جمله اینکه با کدام بخش نوشته موافق هستید و در خصوص جایگاه شجریان مطلب در کجا به خطا رفته است. محمد باباییnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-36079890992128195942014-11-01T17:06:01.238+03:302014-11-01T17:06:01.238+03:30دوست عزیز در کامنتاتتون در جواب کسانی که معلومه شن...دوست عزیز در کامنتاتتون در جواب کسانی که معلومه شناخت نسبتا خوبی از موسیقی سنتی دارن و نوشته شمارو نقد می کنن مدام عنوان می کنید شناخت کاملی از موسیقی سنتی ندارید. می تونم بپرسم چطور در مورد چیزی که اینقدر کم می شناسیدش با این صراحت نظر میدید در صورتی که حتی از متنتون نمی تونید دفاع کنید؟ من با یه بخش هایی از متنتون موافقم ولی نظراتتون در مورد هنر و جایگاه شجریان تو اواز و موسقی ایرانی قطعا اشتباهه. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-51197625508129521952014-09-29T00:08:44.272+03:302014-09-29T00:08:44.272+03:30واكنش خوانندگان مطلبتان كاملا منعكس كننده كيش شخصي...واكنش خوانندگان مطلبتان كاملا منعكس كننده كيش شخصيت و بت پرستي و عدم فهم و باور « مولف » و نقش او در خلق يك اثر هنري دارد . كما اينكه هميشه اثر موسيقي را به نام خواننده اش شناخته اند نه اهنگسازش و فيلم را به نام بازيگرش نه كارگردانش ! اثار منتشر شده كساني مانند مشكاتيان و كلهر و ... بي حضور شجريان نشان مي دهد كه چقدر توانمند و بي نياز از حضور يك بت اند. اما اثار شجريان بي حضور و همراهي ان مولفان توانمند موسيقي به خوبي نشان مي دهد كه چقدر در حافظه و فهرست شنيداري ما جاي دارد ! من خودم به عنوان كسي كه اواز كار كرده ام و رديف هم كار كرده ام . كاملا با شما هم عقيده ام و خوشحالم كه نسل چهارمي از خوانندگان در حال كار هستند كه توانايي و تجربه هايشان نشان از پاييز پدرسالار دارد ! Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17318892986814095206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-14500798470852232112014-04-11T19:59:08.326+04:302014-04-11T19:59:08.326+04:30... و صد البته آواز بی بدیل استاد شجریان را هم دار...... و صد البته آواز بی بدیل استاد شجریان را هم دارد.<br />بی آنکه خیلی التفاتی به موسیقی سنتی ایرانی داشته باشم به راحتی پاسخ به تیتر مقاله شما را در همین جمله بالا که از خود شماست می یابم ،این بابا موسیقی سنتی ایران را خیلی خوب میشناسد و نیز آواز مربوط به این موسقی را در حد عالی می خواند و اینکه نیاز دیده که برای بیان قوی تر و موثرتر تلاشی در جهت احیا ،بازسازی ویا حتی ابداع یک یا چهاردو ! ساز اقدام کند، به تصور من قابل سستایش است .در نقل قول از حضرت قائد (که در محضرش شاگردی کوچکم )بی وفایی کرده اید ،مقوله جهانبینی اخوان ،بسیار می طلبد که مورد بحث و کنکاش اهل مطالعه و فن قرار گیرد ،والا به صرف خواندن بعضئ از اشعار وبا استناد عاجل به اقوال بزرگان،سعی دربزرگنمائی از یک سو و کم فروشی از سوی دگر حکم خاک بازی و تن به کار ندادن میتواند داشت .خلاصه اینکه نازنین داری شلوغش میکنی و تا حدودی آسمان ،ریسمان میبافی که البته خالی از تفری نیست ولی راهی به دهی نمیبرد . دوستدارت نادر hobolhttps://www.blogger.com/profile/12896291766352603346noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-15234817154399579712014-04-04T11:41:43.256+04:302014-04-04T11:41:43.256+04:30سلام و سپاس و عرض ادب
خوبی شبکه های اجتماعی اینجاس...سلام و سپاس و عرض ادب<br />خوبی شبکه های اجتماعی اینجاست که دوستان زود از نظر هم مطلع می شوند. و من در حسرت خواهم ماند که آیا شما جواب من را خواهید دید یا نه؟ <br />در خصوص شادروان اخوان ثالث کمی شعر ایشان را خوانده ام. ولی از ایشان مطالب زیادی دیده ام که زرتشت و مزدک و امام رضا و اسلام و ... را به هم پیوند می زد. این نقل قول از آقای قائد را قبول دارم که ایشان جهان بینی خود را شخصاً سرهم بندی می کرد. ولی اجازه بدهید به اصل مطلب بپردازیم. <br /><br />در مطلب "زمانی برای درک خرها" فی الواقع تعجب خودم را از ستیز با این حیوان نوشته ام. حیوانی که یار غار انسان است. معایبی هم لابد دارد. جتفک می اندازد و به تعبیر دوستی گاز هم می گیرد و وفا ندارد. ولی سایر حیوانات محبوب انسان تمام و کمال نجیب هستند؟ <br /><br />اما مطلب مربوط به موسیقی را از منظر شنونده نوشته ام. در حالیکه فرق بیات ترک را با بیات کُرد را درست متوجه نمی شوم، چطور می توانم راجع به استاد آواز ایران نظر دهم؟ <br /><br />اما من زیاد به موسیقی مقامی آذربایجان و موسیقی سنتی ایران گوش می دهم. از طرف دیگر ارزش ایده را کاملاً متوجه هستم. بیش از بیست سال سابقه طراحی نرم افزار و مهندسی دارم. هیچ چیزی را هم متوجه نشده باشم، یک چیز را خوب فهمیدم و آن ارزش بی نظیر ایده و فکر جدید است. در صنعت نوشابه که هستم و فعالیت نرم افزاری میکنم، هنوز راه حلی برای یک مسئله بسیار عادی پیدا نکرده ام. و آن برگشت از فروش است به گونه ای که با مختصات این صنعت قابلیت مستند سازی هم داشته باشد. وقتی رقیبان جوانتر من این کمبود نرم افزاری را می شنوند، بلافاصله می گیند این که کاری ندارد؟ برگشت از فروش امری بدیهی است. ولی وقتی درگیر می شوند تازه متوجه می شوند که هزار تا فوت و فن دارد..... <br /><br />در خصوص موسیقی هم همینطور است. آواز صرف مبتنی بر ردیف، حوصله شنونده عادی چون من را بعد از دو سه بار شنیدن سر می برد. اما صدا بار به دستان گوش کرده ام. هیچ اثری در موسیقی ایرانی به اندازه دستان روی من تاثیر نگذاشته است. دستان فقط آواز نیست. دستان بداهه خوانی نیست. دستان طرح دارد. بار آهنگ سازی دارد. ایده دارد. و صد البته آواز بی بدیل استاد شجریان را هم دارد. همه نوشته من می خواست این را بگوید که پشت این آثار نوابغی بودند. <br /><br />در موسیقی پاپ ایرانی هم همینطور است. همه چیز به نفع خواننده تمام می شود. صدای گوگوش از دوران اوج خود خیلی فاصله نگرفته است. پس چرا اثری مثل "کویر" را دوباره نمی خواند؟ مسئله همینجاست که همه نام و شهرت کویر نصیب گوگوش شد. کویر اثری ماندگار با صدای ماندگار گوگوش بود. اما ایده داشت و آهنگ داشت و طرح داشت. این آن بخشی که است که به واسطه حرفه خودم خیلی خوب می شناسم. و وقتی آهنگی گل می کند و از آهنگ ساز نامی نیست و همه چیز به نام خواننده تمام می شود، به نظر من کار از بیخ اشکال پیدا می کند. مثلاً استاد آواز ایران به یک باره تصمیم می گیرد چهارده تا ساز بسازد! <br /><br />http://mohammadbb.blogspot.com/2011/10/blog-post_22.html<br /><br /><br />محمد باباییnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-5778023568458951842014-04-03T23:44:27.901+04:302014-04-03T23:44:27.901+04:30نازنین
اولین چیزی که از شما خواندم مقاله (زمانی ب...نازنین <br />اولین چیزی که از شما خواندم مقاله (زمانی برای درک خرها) بود که بسیار به دل نشست و خواهان نهالستان شدم . امروز هم این مقاله را راجع به شجریان خواندم و تا حدودی متعجب شدم که چگونه آدمی باید تا قدر خر را تا ان اندازه بفهمد پاس دارد ولی ارزشی در این حد برای آدمی مثل شجریان قایل شود .اگرچه از قلمت خیلی لذت میبرم و شنونده خیلی جدی شجریان و یا موسیخی ایرانی (به طور کل) هم نیستم ولی به این خیلی قائلم که برای خلق و درک موسقی و شعر لازمه اصلی یکنوع معرفت بتنی و درونی است ،چیزی از می جان و روان و احساس ،یکجور باطن متاثر از فرهنگ تاریخی و نه تنها مطالعات گسترده یا آشنائی به چند زبان و یا تحقیق و تفحص عمیق در تاریخ موسقی جهان . دگر اینکه نازنین در حق ادبیات کم لطفی کرده ای و بی گدار مناسب به آب زده ای که به صرف گفتار( بزرگی) راجع به اخوان ثالث بی آنکه به نقد اشعار او بپردازی کلی گوئی یا گنده گوئی کرده ای . بسیار مشتاقم بدانم که آیا در زمان حیات اخوان مطلبی، مقاله ای، نقدی، تحلیلی ،چیزی رو کرده ای یا فقط به مطالعه آثار (بزرگان ) اکتفا میکرده ای؟ میگویند مداحی کم سواد در عاشورا خطاب به حسین میخواند که :اکنون که تو در بهشت برینی و ما در کربلا .ولی کلمه برین رابه کسر ب میخواند . یکی از دیگر کم سوادها خفتش گرفته ،به پائینش کشید که : بمیری پدرسوخته که در دنیا فقط دو نقطه پاک بود که تو بر هر دو رییستی .(البته بلا نسبت ذات اقدس حضرتت ) hobolhttps://www.blogger.com/profile/12896291766352603346noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-58483780257919937542013-11-24T13:07:01.251+03:302013-11-24T13:07:01.251+03:30به نويسنده محترم پيشنهاد مي كنم كتاب جامعه شناسي ن...به نويسنده محترم پيشنهاد مي كنم كتاب جامعه شناسي نخبه كشي را يك مطالعه اي بفرمايند.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-47111404206703680742013-09-28T10:44:46.851+03:302013-09-28T10:44:46.851+03:30خوشختانه این نظر شما شامل من نمی شود. چون من فقط ش...خوشختانه این نظر شما شامل من نمی شود. چون من فقط شنونده موسیقی هستم و اتفاقاً صدای استاد شجریان و آلبوم دستان برای من بهترین بهترینهاست. <br /><br />البته فضای نقد کشور عرصه نان قرض دادن و یا دشمنی است. فضای سالمی نیست و نگاه شما درست است. در عرصه صنعت و تجارت و یا شغل من نرم افزار هم همینطور است. همیشه موفق ترینها فقط از منظر حسادت نقد می شود. من خودم در موفق ترین شرکت نرم افزاری کار می کردم که سالها قبل از آنها جدا شدم. هر جا راجع به کارکرد آنها شنیدم تخریب بوده است. حتی کسی می گفت احتمالاً اینها در کارهای غیر قانونی و کارچاق کنی هستند که اینگونه پول در می آورند. واقعیت این است که این شرکت نان مدیریت درخشان مدیران خود را می خورد. من از همان ابتدا شاهد مدیریت بی نظیر آنها بودم. بدیهی است که اشتباهاتی هم داشتند. ولی حسادت چشم را کور می کند.<br /><br />به جنابعالی اطمینان می دهم که نوشته من از منظر یک شنونده علاقه مند است. محمد باباییnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-41642664936559845172013-09-28T10:09:25.102+03:302013-09-28T10:09:25.102+03:30در پشت هر منتقدی اعم از منتقد نقاشی و فیلم و موسیق...در پشت هر منتقدی اعم از منتقد نقاشی و فیلم و موسیقی و به طور کلی هنر، یک آدم شکست خورده در ان رشته را می بنیم.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-20414417902840897462013-08-27T18:06:32.822+04:302013-08-27T18:06:32.822+04:30ممنون، گوش کردم.
زیبا بود و چه خوب که آوا خانم صد...ممنون، گوش کردم. <br />زیبا بود و چه خوب که آوا خانم صدای خود را روی سایت گذاشته است. <br />محمد باباییnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-19369120735605306882013-08-27T15:19:34.145+04:302013-08-27T15:19:34.145+04:30خواننده زن تمام عیار آواز ایرانی هم داریم ولی متاس...خواننده زن تمام عیار آواز ایرانی هم داریم ولی متاسفانه در ایران فرصت بروز ندارند.<br />برای نمونه آواز آوا پازوکی رو در سایتش گوش کنید ، به طور حتم شما هم با من هم عقیده خواهید شد.<br />avapazoky.comAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-50830016823623046092013-07-31T15:20:41.223+04:302013-07-31T15:20:41.223+04:30دوست عزیز و گرامی . با نهایت احترام میگم:تا به حال...دوست عزیز و گرامی . با نهایت احترام میگم:تا به حال کسی با سعی در کوچک کردن بزرگان خودش بزرگ نشده.مهرانhttp://mehromah_10292yahoo.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-72411410949930703802013-07-21T17:18:43.825+04:302013-07-21T17:18:43.825+04:30پریدن به یزرگان از طرف کوچکترها همیشه هم بد نیست. ...پریدن به یزرگان از طرف کوچکترها همیشه هم بد نیست. متاسفانه بزرگان یا با هم دشمن هستند و یا به هم نان قرض می دهند. یک مثال بزنم. شما تا کنون نقدی منصفانه بر کارهای آقای رضا براهنی خوانده اید؟ <br />یا نقدی بر سازهای آقای شجریان از طرف بزرگان موسیقی خوانده اید؟ این سازها بیشتر به شوخی شباهت دارد ولی همه درگیر رودربایستی هستند. بنابراین بد هم نیست بعضی وقتعا شنوندگان حرفی بزنند.محمد باباییnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221914157635362852.post-33466956430248075482013-07-18T17:51:39.210+04:302013-07-18T17:51:39.210+04:30این قیاس شما همون قدر مع الفارغه که مثلا بگیم چرا ...این قیاس شما همون قدر مع الفارغه که مثلا بگیم چرا فلان فوق تخصص قلب تاحالا عمل کلیه انجام نداده. شجریان تو حوزه تخصصی خودش به منتهای کیفیت رسیده و داعیه ای هم در مورد شناخت موسیقی غربی و کلاسیک نداره. در مورد اینکه آثاری که ایشون درش مشارکت داشتن هم به اسم شخص شجریان مصادره شده تا حدی موافقم ولی این طبیعت موسیقی کلام محوره. همون پینک فلویدی که شما ازش نام می بری اسم کامپوزر چند تا از کاراشونو تاحالا شنیدی؟ یا اسم بیسیست چند تا از گروه های موسیقی راک رو میشناسی؟ به هر حال شخصیت کاریزماتیک شجریان چیزی بوده که طبیعت گوشه نشین مشکاتیان باهاش متفاوت بوده.Anonymousnoreply@blogger.com