۱۳۹۰ تیر ۳۱, جمعه

هزینه های جانبی فروش


شرکتهائی که برای مشتریان خود در اقصی نقاط کشور محصول ارسال می کنند، با معضلی به نام کرایه حمل و بیمه و سایر هزینه های جانبی، غیر قابل محاسبه، مواجه هستند. هزینه ای مانند بیمه مطابق تعرفه قابلیت محاسبه دارد اما مثلا کرایه حمل، عموما توافقی است. نظر به عوارض و مالیات فراوانی که از نوشابه دریافت می شود، شرکتها ناچار هستند این هزینه ها را در اسناد خود منظور کنند تا از اندک فرصت قانونی کاهش مالیات و عوارض بهره ببرند. در ساختار سیستم فروش  هر نوع تخفیف به فروش منتسب می شود، این در حالی است که معمولا هزینه هائی مانند کرایه حمل هنگام ارسال بار مشخص می شوند و قبل از اعلام نتیجه برگشت بارنامه باید هزینه آن در فاکتور و یا بارنامه ارسالی برای مشتری اعلام شود. سالها پیش ناچار شدیم بخش هزینه های جانبی را در سیستم بوجود بیاوریم که عملا در مانده بدهی نماینده تاثیری نداشت و البته سند حسابداری جداگانه ای برای آن اخذ می شد. روش دل چسبی نبود و من نیز هرگز استفاده از آن را توصیه نمی کردم. چند سال بعد از این طرح، عوامل افزاینده و کاهنده متغیر به سیستم اضافه شد. این عوامل نیز بر مبنای فروش قابلیت محاسبه داشتند و دارند. چون در سیستم سفارش، هنگام چاپ پیش فاکتور تمام عوامل قبل از قطعی شدن اسناد، به صورت مجازی فاکتور و سپس چاپ می شوند، توسعه جدیدی به سیستم داده شد که بتوان عوامل متغیر را هنگام صدور بارنامه، منتسب کرد. توسعه بسیار پرکاربردی است. اگر کرایه حمل شما مبنای محاسباتی ندارد و بصورت عدد و متغیر وارد می شود، توصیه می کنم حتما از این امکان استفاده کنید. بدیهی است که این امکان در حقیقت با احتساب روش فروش بر مبنای سفارش تولید شده است و برای فروشنده یا نمایندگانی در سیستم کاربرد دارد که عامل متناظر داشته باشند.  تخفیفهای متغیری که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند باید در بخش تنظیمات سیستم از سایر متغیرها تفکیک شوند. ایده اولیه این طرح را سالیان پیش آقای افشین براتی مدیر مالی کوکا کولا در تهران و پس از مشاهده کاهنده های متغیر، ارائه کرده بود. خوشبختانه و با سپاس از ایشان، بالاخره اجرائی شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر