۱۳۸۹ مرداد ۱۷, یکشنبه

روستای پدری


روستای بالانج مرکز محال باراندوز چای در هیجده کیلومتری جنوب ارومیه است، سبز و دارای باغات حاصل خیز، بر عکس سایر روستاها که مردم آن به شکل یک طرفه به شهر مهاجرت می کنند این روستا مهاجر پذیر هم هست.
مهمترین ویژگی بالانج تنوع نژادی و مذهبی آن است، شاید بتوان آن را یک ارومیه کوچک نامید. تمام فرق اسلامی در این روستا مسجد ویژه خود را دارند. دست کم دو کلیسا مربوط به مسیحیان آشوری و ارمنی داشت که به علت مهاجرت مسیحیان فقط یک کلیسای آن فعال است.
عکس دورنمای قشنگی از این روستا و باغات اطراف آن است، که توسط احسان خضری گرفته شده است.



۱۷ نظر:

  1. قشنگ بود . مرسی

    ......(گزارشا چی شد ؟)

    پاسخحذف
  2. جالب بود
    مخصوصا عكسش!

    پاسخحذف
  3. من عکس را نتونستم ببینم و مطمئنم مثل همه جای سرزمین ما زیباست! نکته دیگر،هنر زیبا دیدن است. اهالی اسکاندیناوی به یزد سفر کرده و در کلبه هایی ساعتها محو تماشای کویر میشن!زمین شناسان معتقدند : زمین یک موجود زنده است که فقط قدرت زایایی ندارد.
    در بعضی مواقع تاریخ و فرهنگ و مردمشناسی، برای من مهمتر از جغرافی است. مثلا در سفر اخیرم به همدان ، بین غارعلیصدر و هگمتانه ،گنجنامه و نهاوند (بدنبال رد پای ابی وقاص) دومی را انتخاب کردم.
    فکر کنم در بالانج (موطن آقای بیل گیتس ما)معابد و مردمش و بالاتر از همه محبت و صداقتشان برجسته باشد.
    قابل توجه چپهای ایدئولوگ که واژه نامانوس "خلق" را بکار میبردند!
    راستی بیمعرفت یک تعارفی میکردی؟
    ترا ای ایران! ای بوم کهن دوستت دارم!
    بینهایت

    پاسخحذف
  4. در مورد عکس متاسفانه سیستم فیلترینگ هم در این کشور بی حساب کتاب است. یعنی خود بلاگ اسپات آزاد است ولی لینک مربوط به عکسها فیلتر هست!. باید با فیلتر شکن ببینید.
    بالانج نه تنها از نظر فرهنگی و نژادی و مذهبی یک ارومیه کوچک هست، بلکه خواص آن را هم دارد. مثلا با اینکه روستای بزرگی است و شاید یکی از بزرگترین روستاههای ارومیه، تا کنون هیچ چهره برجسته ای نداشته است. مقایسه کنید با شبستر، خامنه، نمین در سایر نقاط آذربایجان. خود ارومیه هم به نظرم هیچ وقت جهره برجسته ای نداشته است من فقط یک اسم شنیده ام بنام صفی الدین اورموی که در قرون گذشته در زمینه موسیقی فعال بوده و عده ای می گویند چیزی شبیه نت ابداع کرده است.
    نوشته اید راجع به محبت و صداقتشان. اولا ممنون دوما بطور مفصل خواهم نوشت که بزرگترین اشتباه شما شهریها راجع به ما روستائیان این است که فکر می کنید آدمهای مخلص و پاکدلی هستیم. این کاملا غلط است. روستائی هم به همان اندازه شهری و شاید هم بیشتر بدجنسی دارد، و حتی تنگ نظرتر هم هست. من مفصل راجع به این موضوع خواهم نوشت.
    در ضمن همه جای این کهن بوم و بر همچین هم زیبا نیست، تنبلی و بدسلیقگی و زشتی شهرها و روستاها و دورغ، اتفاقا بیشتر نمود دارد. البته اینکه من فکر کنم بچه من زیباترین در دنیاست حرجی نیست.

    پاسخحذف
  5. نمیخواد مفصل بنویسی چون ضایع میشی! اگر جلویی بدونه پشت سری چی میخواد بگه، سکوت میکنه!
    دوست من! آنچه مهمتر است مردم بزرگ است تا مردان و زنان بزرگ!لذا غصه و غبطه شبستر وخامنه را نخور! راجع به محبت و صداقت هم طبق معمول کجراهه تشریف بردین، چرا که محبت و احترام و..امری دوطرفه است و کسی انتظار پخمگی و سادگی و حماقت از روستایی و شهری را در برابر ادمهای زرنگ وملون ندارد! ایجاد ارتباط سالم مهم است .البته شیطنت بعضی ازمردم حاشیه شهرهای بزرگ (مقایسه گیلان با مازندران بواسطه تعداد مسافران)قابل طرح است .مثل ابمعدنی پر شده از اب شهری و یا دستکاری تاریخ انقضای پفک و چیپس و قالب کردن ان به تهرانیها شاید در مازنیها بیشتر باشه..
    تنگ نظری و کوچک بودن دنیای روستایی در وهله اول با کوچکی روستا ارتباط دارد که با آموزش و ارتباطات رفع میشه!
    اشکال شما اینجاست که دو پدیده را بدون اگاهی از پشت صحنه اشان ،مقایسه میکنی! معلومه که بی بی سی که قدمتش به قدمت عمر لامپ خلا است با پارس تیوی مهندس شجره که با فطریه مردمی و تبلیغ کردن خیار شور صدف تامین منابع مالی میشه قیاس درستی نیست! لطفا در نوشتن مقاله همه جوانب را در نظر بگیر تا نتیجه گیری درستی عایدت بشه!دوست من اگر صحرا نباشد و توفان دریاها و باد منجیل و.. گیلان سرسبز هم نیست. دیدن امر عقلایی هم هست و منظور ما اشغال ریختن در خیابان نیست و این یک امر اعتباری است که با اموزش رفع میشه....ضمنا ما گفتیم کل زمین زیباست نه فقط ایران و حرج... رفتم برنامه دلخواه را ببینم.
    بینهایت.

    پاسخحذف
  6. یعنی هنوز ننوشته شما پی به ضایع بودن آن بردید؟ بابا تو دیگه کی هستی؟

    پاسخحذف
  7. 11دسامبر:"بزرگترین اشتباه شما شهریها راجع به ما روستائیان این است که فکر می کنید آدمهای مخلص و پاکدلی هستیم. این کاملا غلط است. روستائی هم به همان اندازه شهری و شاید هم بیشتر بدجنسی دارد، و حتی تنگ نظرتر هم هست. من مفصل راجع به این موضوع خواهم نوشت...."
    آقای مهندس شما چارچوب مقاله اتان را رسم و تیترتان را مشخص کرده اید و نیاز به هوش سرشار نیست چراکه موضوع فوق را بسط خواهید دادو....اگر در خانه کس است یک حرف بس است!
    باشه از ما گفتن و از شما نشنیدن!
    ممنون از احساس صمیمیتی که با بنده دارید و خیلی راحتید!
    بینهایت

    پاسخحذف
  8. البته برای حضرتعالی که از طب تا نجوم، مافی الضمیر افراد را می خوانید، شاید حرف جدیدی نداشته باشد.

    پاسخحذف
  9. طب و نجوم چیه؟ فکر کنم در زمینه روستایی و شهری صلاحیت اظهار نظر داشته باشم. اگر دقت بفرمایید بنده در مباحثی که سواد وعلاقه نداشته باشم وارد نمیشم!
    راستی باید زیبایی بالانج را عملا تجربه کرده و از نزدیک ببینم. مطمئنا هتل نداره و انسانهای خونگرم و با محبت( ونه بدجنس که قراره شما مفصلا بنویسید)هم فراوان!بی معرفت یک دعوتی؟ بفرمایی؟!
    بینهایت

    پاسخحذف
  10. خوشبختانه پدر و مادر و خواهر و برادرهایم بسیار مهمان نواز هستند. معمولا در استقبال از مهمان می گویند "گوناغن گلمغی خوش، گدمغی اولمیایدی". یعنی مهمان آمدنش خوب است ولی کاش رفتنش نبود. من این را خیلی مدرن اش کردم و می گویم مهمان آمدنش ممکن است خوب باشد (دقت بفرمائید ممکن است!) ولی رفتنش قطعا خوش است!!. حالا شوخی بود، بفرمائید بفرمائید.
    فقط در نظر داشته باشید که روستای امام جمعه معروف ارومیه، بزرگ آباد در نزدیکی و شاید چسبیده به بالانج هست!! افکار شما هم ........

    پاسخحذف
  11. وقتی در جواب شما که نگران بودین که ارومیه مردان بزرگ (برعکس شبستر و خامنه..) ندارد! ما گفتیم: مردم از مردان و زنان نامدار مهمترند، طبق معمول گوش نمیدین! لذا برای من همان پدر ومادرو خواهر و برادرشماکه مهربان ومهمان نوازند مهمند نه شما که بیل گیتس و یاهو شدی و فرمودین : مهمان،رفتنش قطعا خوش است...که بنظر کمترشوخی بود.
    البته نیازی نیست در اینمورد با شما مخالف باشم و برای اینکه به تفاهم برسیم باید مهمان و صاحبخانه و همسایه... را تعریف کنیم. مثلا بگوییم مهمان کسی است که :اقامت 7 روز و6 شب -حداکثر 5نفر، متاهل، ...
    از شوخی بگذریم همه اینها با رعایت اعتدال حل میشه!ضمن اینکه محبت ومهمان نوازی و..امری متقابل هستن.
    بالاخره نفهمیدیم دعوت شدیم یا نه؟!
    افاضه آخر "بزرگ ابادی وافکارشما ..."هم که باد شکم و ارتعاش تارهای صوتی است که معمولا با دوره تناوب T/2 بنده را مورد لطف خود قرار میدهید که این وهن در محاکم ممالک پیشرفته قابل اقامه و پیگیری است .(اگر انصاف به خرج دهید و از تازی پرستی و گبرک گریزی و اخرویت جویی و ذهن ایدیولوژیک و سنتی و شرعی بگیر تا...میفهمید که کفه ترازوی ایشان بسوی کیست؟)
    به هرحال گرد مولر وار منتظر این مقاله ات هستم...شجاع باش و بنویس ولی مفصل نباشه بهتره! هه هه!!(خنده خارجی)
    بینهایت طبیب و منجم بزرگ آبادی

    پاسخحذف
  12. تعریف میهمان : از 3 تا 5 عصر با اطلاع قبلی.
    چیزی شبیه مراسم ختم !!!

    پاسخحذف
  13. 3تا 5 عصر چه صیغه ای است؟ طبق استاندارد و تقسیم بندی روز وشب (کرونولوزی) از ساعت 1200 لغایت 1800 بعد از ظهر محسوب شده و عصر EVENING از 1800 به بعد است.لذا در ان فاصله بهم میگن GOOD AFTERNOON نه GOOD EVENING.
    این اشتباه بخاطر "حی الصلوه" است که ظهر وعصر را قاطی میکنید. قبول باشه!
    بینهایت.

    پاسخحذف
  14. سلام
    لطفا در مورد این مقاله بیشتر توضیح دهید در مورد کلمه ی بالانج بیشتر تو ضیح دهید با تشکر از اطلاعات کم شما

    پاسخحذف
  15. جهت اطلاع بیشتر به کتاب مغازی نوشته محمد بن عمر واقدی (ترجمه دکتر مهدوی دامغانی) مراجعه فرمایید.داستان مسلمه و مرهب و....(البته اگر پیدا کردین!)
    ضمنا زمان به رخ کشیدن اطلاعات با اختراع گوگل ویاهوو ویکی پدیا و بریتانیکاو..تمام شده هموطن عزیز!

    پاسخحذف
  16. اینها چه ربطی به روستای ما بالانج داره؟

    پاسخحذف
  17. يكي ميپرسه فرق كلاغ چيه؟ در جواب ميشنود: اين بالش از ان بالش مساوي تر است.
    يكي ميگه: توي دست من چيه!ميگن:هليكوپتر! ميگه قبول نيست چون شما دم انرا ديدين!
    منظور اينكه وقتي يكي از اطلاعات كم شما تشكر ميكنه قصد دست اندازي داره!لذا نيازي به جواب حسابي نداره! شما نگران نباش..
    ز بالانج شهر ما ياد باد...
    بينهايت

    پاسخحذف