۱۳۹۱ دی ۲۴, یکشنبه

ریشه یابی دوشواری، دشوار نیست

بی بی سی فارسی مقاله ای خواندنی و محققانه از محمود فرجامی روزنامه نگار و طنزنویس در خصوص ویدئوی مشهور به "دوشواری" منتشر کرده است. مقاله نکات جالبی از تاریخچه طنز معاصر و نقش کم نظیر ترک ها در گسترش آن دارد، که مطلب را جذاب تر هم می کند. بعد از وقایع مربوط به کاریکاتور مانا نیستانی و مطلبی که آقای محمد قائد نوشتند، به نظرم این یکی از بهترین مقالاتی است که منتقدانه به چگونگی تاثیر چنین اتفاقاتی می پردازد.
نویسنده معتقد است کسانی که در آن فضا و با آن ژست، سخنان پیرمرد را جالب یافته اند، لزوماً به خاطر لهجه ترکی او نبوده، اگر ویدئو مثلا با لهجه غلیظ مشهدی هم ضبط می شد، حتی بیش از این می توانست دستمایه سرگرمی عمومی باشد. و البته ادامه می دهد که در اینصورت مشهدی ها هیچ عکس العملی به آن نشان نمی دادند و حتی گفتار آن نُقل محافل جوانان مشهدی هم می شد. به نظر من و با شناختی که از لهجه مشهدی دارم، تردیدی در درستی این فرض نمی توان کرد. اما چرا تُرک ها اینگونه عکس العمل نشان دادند؟ نویسنده معتقد است که اگر مشهدی ها هم مدام در معرض «یه روز یه مشهدیه...»  بودند، به احتمال زیاد عکس العمل متفاوتی داشتند.

محمود فرجامی به نقش بی نظیر ترک ها در طنز ایرانی اشاره و استدلال می کند که با نفوذ گسترده آنها در تمام مناصب سیاسی و فرهنگی و علمی کشور، بعید است حتی یک نفر از جوکهائی با مضمون «یک روز یه ترکه...»، برداشتی مبتنی بر بلاهت بکند. دلایلی برای رواج این جوکها می آورد و البته اذعان دارد که به راحتی قابل ابطالند و به سختی قابل اثبات. اما نتیجه اصلی در انتهای مطلب به روشنی بیان می شود. چون این جوکها برای خنداندن است نه قضاوت «به هر حال بهتر است در مقام گوینده بیشتر محتاط و مودب بود و در مقام شنونده زیاد جدی نگرفت».

این نتیجه ی قابل قبول و بی طرفانه، به عموم هموطنان یادآور می شود مراقب حرفهای حساب نشده و احیاناً مضحک و اهانت آمیز خود باشند و به ترک ها نیز توصیه می کند مانند مشهد و اصفهان خویشتن دار باشند و از این گوش بشنوند و از آن گوش در کنند، چون این حرفها به شکل عام از جانب یک گوینده خاص و با یک انگیزه تخریب گرایانه گفته نمی شوند و با این همه وسعت غیرقابل انکار حضور ترکها در نقش های مهم اجتماعی و همزیستی راحت و معمول شان در کنار سایرین، واجد هیچ ارزشی نیست.

ابتدا اجازه بدهید به خطای متداولی که به شکل کلیشه ای در خصوص ترک های ایران رواج دارد و در این نوشته هم روی آن تاکید شده، اشاره ای داشته باشم. هر وقت که آذربایجانی ها از تبعیض در ایران سخن می گویند، نفوذ بالای سیاسی ترک ها در دستگاه سیاسی حال حاضر کشور به آنها گوشزد می شود. ساختار این نظام، مبتنی بر حکومت روحانیت شیعه است. از طرفی قریب به اتفاق مردم آذربایجان شیعه هستند. این مذهب نیز از طریق آذربایجان به سایر نقاط ایران گسترش یافته و بسیاری از مراجع بلند پایه و با نفوذ معاصر مانند آیات عظام شریعتمداری، مرعشی نجفی و خوئی آذربایجانی بوده اند. اگر کثرت جمعیت آذربایجانی ها را لحاظ کنیم، حتی ممکن است حضورشان در دستگاه سیاسی متناسب هم نباشد. باید توجه داشت که نفوذ شیعیانی با اصالت عراقی و یا معاود عراقی هم در این حکومت کم نیست. با همه اینها، دشوار بتوان در این حکومت حتی یک بخشدار یافت که تاکید و اصرار آشکار به شخصیت آذربایجانی و ترکی خود داشته باشد. همانطور که نامگذاری بهترین اتوبانهای تهران به نام علمای عرب معاصر را نمی توان پاسداشت فرهنگ هموطنِ عربی دانست که از توهین و تحقیر سازمان یافته "آریائی کاران" در عذاب است.

در سیاست خارجی هم این قاعده به روشنی نمایان است. مقامات با ذره بین دنبال کشف فلان جامعه شیعه در دور افتاده ترین کشور افریقائی هستند، اما در مناقشه دومین کشور مهم شیعی جهان با ارامنه مسیحی ارتدوکس که بیست درصد خاک شیعیان را در اشغال دارد، آشکارا مصلحت را در نزدیکی به ارمنستان دیدند. روابط ایران و ارمنستان در میان همسایه های آن کشور، حتی از گرجستان مسیحی نیز بهتر است. البته شخصیت آذربایجانی آذربایجانیها، مسئله اصلی تمام حکومتهای صد سال گذشته بوده است. به این استدلال خطا باید جداگانه و مفصل پرداخت.



مدیر خارجی یکی از شرکتهای معتبر نوشابه سازی در ایران اهل استانبول ترکیه و نماد یک تُرک طرفدار حزب عدالت و توسعه است. به ایران و تمام کشورهای اسلامی علاقه دارد. به زبان فارسی عشق می ورزد. برعکس سایر مدیران تُرک که همواره مترجمی از طرف سازمان در اختیار آنهاست، به هزینه شخصی خود معلم فارسی استخدام کرده تا این زبان را یاد بگیرد. من مدتها فارسی حرف زدن ایشان در جلسات و عکس العمل شنوندگان را زیر نظر داشتم. بعضی همکاران مشهدی من که فقط کافی بود کسی از تبریز زنگ بزند و بلافاصله بگویند «یکی بیاد ببینه این ترکه چی میگه!» با جان و دل به او گوش می دادند. اشتباهات فراوان او را حدس می زدند و محترمانه و تا حدودی متمدنانه، ضمن صحبت جمله صحیح را در جواب بکار می بردند. اگر رواج «یه روز یه ترکه ....» به خودی خود واجد کارکرد تاثیر گذار بالائی بود، این شهروند ترکیه که از پیرمرد "دوشواری" هم دشوارتر فارسی حرف می زند و کلمات ترکی را هم چاشنی صحبتهای خود می کند، باید بیشتر اسباب خنده دیگران بود، که ابداً چنین نیست.

قبل از انقلاب وقتی امل ساین آهنگ گل سنگم را خواند، با استقبال بسیار گسترده ایرانیان مواجه شد. اگر بانوئی از اردبیل با همان کیفیت و با همان میزان لهجه این آهنگ را می خواند، باید خود را بلافاصله بازنشسته می کرد، وگرنه مجبورش می کردند به زندگی خود خاتمه دهد. رواج «یه روز یه ترکه ....» به سهم خود می تواند مخرب باشد، اما نباید اسباب ساده سازی صورت مسئله شود.

در خصوص سایر شهرهای ایران نیز به وفور جوکهای تندی ساخته می شود. در آنها تاکید بر خساست اصفهانی ها و تنبلی شیرازیها و شمع دزدی مشهدی ها کم نیست. فرض کنید در کاریکاتور مانا نیستانی سوسک مربوطه شمعی در دست و در حال فرار مورد بازخواست قرار می گرفت و می گفت  : «یَرَه مال مُویِه!» به راحتی می توان پذیرفت که این فرض به مراتب تندتر از «نمنه» ترکی است. در اینجا اهالی شهر به سوسکی تشبیه شده اند که شمعی را دزدیده و دروغ هم می گوید.

در چنین شرایطی روزنامه متمدن حتماً تمام دست اندکاران را راساً تنبیه می کند و احتمالاً مورد اعتراض شدید مقامات هم قرار می گیرد، اما آیا استان خراسان به هم می ریخت؟ شهر مشهد به مدت یک هفته دست خوش اعتراضات بسیار گسترده می شد؟ فضای شهر به خاطر همین کاریکاتور برای مدتها امنیتی می بود؟ کسانی که مشهد را می شناسند، با این مدعا مخالفتی نخواهند کرد که عبارت « یَرَه مال مُویِه!» نه تنها مشهد را بهم نمی ریخت، بلکه مدتها نقل محافل جوانان این شهر هم می شد. توهینی به مراتب تندتر با عکس العملی کاملا متفاوت مواجه می شود، چرا؟ محمد قائد در کتاب "ظلم و جهل و برزخیان زمین" و در فصل "سقوط از متعالی به مبتذل در رویاروئی فرهنگها"، می نویسد :

«در روانشناسی اجتماعی برخورد فرهنگها و طبقات چند نکته می توان یافت. اول، هر چه طرف انتقاد کننده قوی تر باشد، ضربه وارده دردناک تر و احساس مظلومیت در طرف ضعیف بیشتر است. چنانچه در روزنامه ای در یک شهر کوچک ایران مطلبی دائر بر وجود تنعم بی حد و حساب در شهر تهران، و حاوی اتهام اسراف و افراط در خوشگذرانی به ساکنان آن درج شود، واکنش احتمالی چنین مطلبی در تهران دلسوزی همراه با مطایبه است. در مقابل، درج مطلبی در روزنامه ای چاپ تهران حاوی انتقادی نه حتی به آن اندازه سنگین از مردم یک شهر کوچک ممکن است سبب شود مردم محلی دفتر نشریه در آن شهر را به آتش بکشند و ورود نسخه های آن را ممنوع کنند. چون موضوع را کاملا شخصی می بینند و خود را شخصاً در معرض اهانت می یابند. زمانی که در تهران مطلبی درج شد در باره حمله وحشیانه افرادی در لرستان به کوهنوردانی که از شهرهای دیگر برای سیاحت آن نواحی رفته بودند، پاسخ مقامهای محلی آکنده از خشم و ملامت بود. در موردی دیگر، یک دانشجوی اهل تهران که مقاله ای در انتقاد از خدمات شهر محل تحصیلش، بوشهر، در روزنامه در تهران منتشر کرده بود چنان زیر آتشبار حمله های شدید اهالی شهر قرار گرفت که ناچار شد در نشریه ای محلی پوزش بخواهد. انتقاد دانشجوی اهل بوشهر از مصائب خویش در شهر تهران بسیار کمتر توجه بر می انگیزد، تا چه رسد که کار به عذرخواهی از اهالی پایتخت بکشد.....وقتی فرهنگی از سوی فرهنگ بالادست تحقیر می شود، پاسخ آن ممکن است نه مقابله به مثل، بلکه پرخاش باشد. فرهنگ قوی تر به فرهنگ ضعیف تر نزدیک می شود و به معاینه آن می پردازد، در حالی که فرهنگ ضعیف تر نه تنها قادر به چنین کاری نیست بلکه از فهم گزارش حریف از آن معاینه در می ماند......واقعیات تاریخی هر چه باشد، به تجربه می بینیم که نه فصلی از کتاب، بلکه ده کتاب کامل هم اگر در ممسنی و بویر احمد در ذم اهالی شیراز یا تهران منتشر شود کسی از آنان خم به ابرو نخواهد آورد. حتی ممکن است چنین مطالبی را مفرح قلمداد کنند. برخورد دو فرهنگ، و یا دو خرده فرهنگ، پیش از هر چیز تابع برخورد دو جرم است: جرم سنگین کمتر از جرم سبک از چنین برخوردی تاثیر می پذیرد.»
منظور آقای محمد قائد در این کتاب بررسی برخورد فرهنگهاست و هیچ ارتباط مستقیمی به این بحث ندارد، اما مقالاتی که به حساسیت ها و تعصبات قومی می پردازند و اینکه هر نوشته ای، عکسی، کاریکاتوری، بلافاصله به تریج قبای این اقوام بر می خورد را نقد می کنند، بهتر است رودربایستی را کنار بگذارند و مدلی در برخورد فرهنگها را ملاک ارزیابی قرار دهند که حتی لهجه فرهنگ برتر را هم هنگام صحبت به زبان فرهنگ فرودست زیباتر جلوه می کند. البته پیداست که این صراحت به دردسر بزرگتری هم منتهی خواهد شد.

صبح تا شام در کشورهای اسلامی بالا و پائین غربی ها را زیر و رو می کنند، حتی حسرت شنیدن این اهانتها از طرف غربی به دل جوامع اسلامی مانده است. اما گستاخی یک کشیش روان پریش، جهان اسلام را ماهها درگیر معرکه های خشونت بار خیابانی می کند. در سطح کشوری نیز توهینی به غایت شدیدتر در مشهد موجب هیچ عکس العملی نمی شود، ولی کمتر از آن شهری مثل تبریز را به هم می ریزد. پس چاره ای باقی نمی ماند که وزن و ظرفیت فرهنگی دو شهر در تحلیل لحاظ شود.

اما به راستی! تبریز و مشهد دارای چنین تفاوت فرهنگی شگرفی هستند؟ حتی فرض چنین فاصله فرهنگی هم پذیرفتنی نیست. نه تنها قاطبه هموطنان، بلکه کسانی که آشکارا تمایلات ضد تُرکی هم دارند، شهر پیشرو و جریان ساز تبریز را یکی از مراکز مهم فرهنگی کشور و بلکه منطقه می دانند.

پس موضوع چیست؟ حساسیت به لهجه و کاریکاتور را به وضوح دیده ایم و می بینیم، قبول تاثیر مخرب جوکها ساده سازی مسئله است، فرض اختلاف سطح فرهنگ هم آشکارا باور کردنی نیست، پس جواب چیست؟ در واقع نویسنده این مقاله و مقالات مشابه، منتقدانه و با حسن نیت تمام در پی جواب این سوال هستند که چه عواملی ترک های ایران را اینگونه حساس کرده است؟ اگر به همین روال صدها مقاله و کتاب در خصوص این مسئله و سوالی که مطرح شد نوشته شود، هرگز پاسخ و تحلیلی قابل قبول به دست نخواهد آمد، چون طرح سوال به روشنی اشتباه و از اساس خطاست. اگر نگاه را تغییر دهیم و اندکی جایگاه زبان و فرهنگ ترکی را بشناسیم، باید بپرسیم : «چرا آذربایجان هیچ حساسیتی ندارد؟»

کسی که فرهنگ آذربایجان و زبان ترکی و موسیقی و فولکلور این ملت را بشناسد، در شگفت خواهد بود که چرا تبریز طی صد سال گذشته به چنین سرنوشتی تن داده؟ شاید بتوان گفت تبریز تُرک ترین شهر منطقه خاورمیانه است. زمانی که استانبول پایتخت امپراتوری روم شرقی بود و توسط فاتحان عثمانی فتح نشده بود، تبریز شهر تُرکانی بود که به سهم خود مشغول تولید فرهنگ و دانش بودند. اکنون استانبول نوبل ادبیات را در سینه دارد و زبان و ادب ترکی را به سراسر جهان معرفی کرده، اما تبریز  در اندر خم حق ابتدائی خواندن و نوشتن زبان مادری دست و پا می زند. استانبول برای یک سال پایتخت فرهنگی اروپا شد، اما فرهنگ سازان ایران معاصر از صادق هدایت و دهخدا تا جلال آل احمد و احمد شاملو با فرهنگ تُرکی نامهربانی ها کردند. عارف قزوینی بدترین اهانتها را به تُرکان کرد. استاندار تبریز در رژیم پهلوی هم لابد در مدرسه ایشان آموزش دیده بود که خرشماری را به جای سرشماری به کار برد.

جهت مطرح کردن دقیق یک مسئله اجتماعی که به حال مردم مفید باشد و موجب گشایشی در احوالات آنها شود باید تمامی ابعاد خرد و درشت فرهنگی و همچنین واقعیت های غیر قابل انکار فضای نابرابر را در نظر گرفت. و گرنه در شهرها و مناطق مختلف آذربایجان هم جوکهای درون زبانی جریان دارد. بعضی از آنها مضامین بسیار تندی هم دارند، اما هرگز موجب اعتراض و حساسیت ویژه نبوده اند. اگر تاثیر «یه روز یک مشهدیه ...»  با «یه روز یه ترکه ...» مقایسه می شود، باید توام با این فرض باشد که در مشهد نیز مانند سمرقتد و بخارا، ازبکی زبان رسمی و انحصاری است. در چنین شرایطی تحلیل گر منصف در پی پاسخ به سوالاتی کاملا متفاوت خواهد بود. او خواهد پرسید :

تبریز را چه شده؟ چرا صد سال بی امان را از دست داده؟ چرا حساسیتهای خود را محدود به چند نوشته و کاریکاتور و ویدئو می کند؟ چرا به تحقیر سازمان یافته زبان و فرهنگ ترکی حساس نیست؟ چه صبری و چه ظرفیت نهانی دارد این تبریز؟ تبریز دروازه ورود مدرنیته به ایران است. تبریز اولین مدارس مدرن و دو زبانه را در ایران تاسیس کرد. اولین ترجمه ها از تبریز بود. با چنین سابقه ای، چرا باید تبریز زبان و فرهنگ خود را به کناری بگذارد؟ چرا باید آموزش مدرن تبریز طی صد سال گذشته انحصاراً به زبانی باشد که همچنان شهروندانش به "دوشواری" با آن سخن می گویند؟ 

۱۰ نظر:

  1. جوکی که با "یک مشهدی.." شروع میشه با جوکی که با "یک ترکه..." گفته میشه از نظر ماهیتی متفاوت است. یعنی اول توهین یا دست انداختن هویت شهری مردمی است آن دیگری دست انداختن هویت ائتنیکی یا ملی. در ایران به تفاوت این دو دقت نمی کنند. در اصل شوخی با هویت شهری در تمام دنیا می تواند مزاح تلقی شود ولی دومی(توهین به ائتنیک یا race)راسیزم محسوب می شود و در کشورهای پیشرفته تبعات قانونی دارد. هویت شهری به راحتی قابل تغییر و به نوعی انتخابی و ارادی است اما هویت ائتنیکی جبری است و شوخی با آن در جهان مدرن محکوم است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به نکته جالبی اشاره کردید. موافقم. البته در نظر داشته باشید که ترکی/آذری را نمی‌توان به این راحتی race محسوب کرد

      حذف
  2. جوکی که با "یک مشهدی.." شروع میشه با جوکی که با "یک ترکه..." گفته میشه از نظر ماهیتی متفاوت است. یعنی اولی توهین یا دست انداختن هویت شهری آدمهااست. دومی دست انداختن هویت ائتنیکی یا ملی مردم است. در ایران به تفاوت این دو دقت نمی کنند. در اصل شوخی با هویت شهری در تمام دنیا می تواند مزاح تلقی شود ولی دومی(توهین به ائتنیک یا race)راسیزم محسوب می شود و در کشورهای پیشرفته تبعات قانونی دارد. چرا که هویت شهری به راحتی قابل تغییر و به نوعی انتخابی و ارادی است اما هویت ائتنیکی جبری است و شوخی با آن در جهان مدرن محکوم است.

    پاسخحذف
  3. تمام این افاضات حکایت از آن دارد که آذربایجان بلاجبار از ویران جدا خواهد شد! هر کاری که بکنید آب در هاون کوبیدن است و بس!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عجب اصطلاحی به کار بردید:

      "ویران"!!

      حذف
  4. تنها راه حل٬ تجزیه ایران و بلافاصله امضای تفاهم نامه های همکاری ۲ جانبه بین کشورهایی که از تجزیه ایران درست شده اند٬ می باشد. در ایران جامعه خراب شده است و انسجام لازم را برای همبسته بودن نداشته و ندارد....مردمانی که در طول تاریخ در این منطقه زیسته اند نیز با اجبار زور و شمشیر حاکمان سلسله وقت با هم زیسته اند یعنی یکجا نگه داشته شده اند....

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تند بودن کلام من رو ببخشید ولی شما از روی خامی و نادانی سخن می گید.

      تجزیه، دست کم برای منِ ترک جذابیتی نداره. حتی ذره ای خیر نخواهیم دید.

      اگر اهل سفر هستید، توصیه می کنم به همین دو کشور همسایه قفقازی مون سفری کنید. احساس حقارت ملی بعلت بازیچه بودن در دست کشورهای بزرگ رو حتی پنهان هم نمی کنند

      با تشکر

      حذف
  5. ما دیگر از چماقی که دولت فاشیستی ایران و اپوزیسیون فاشیست تر از خودش علیه ملل غیر فارس به اسم تجزیه طلب و یا پانترکیست استفاده میکنه هیچ ترسی نداریم. اگر مطالبه حقوق ملی و انسانی ملت تورک و مبارزه علیه نژادپرستی فارس، تحقیر ملل و تحریف تاریخشان معادل تجزیه طلبی است. ما به این تجزیه طلبی و پان بودن افتخار میکنیم. اگر تجزیه چیزبدی است آزربایجان سالهاست که به چندین قسمت تقسیم شده، ما خواهان استقلال آزربایجان و یکبارچگی دوباره آن هستیم. مرزهای کنونی ایران توسط استثمار روس و انگلیس ترسیم شده نه بر اساس اراده ملل. مرزهای کنونی ایران ملتهای ترک،ترکمن،کورد،بلوچ و عرب را تجزیه کرده، این مرزها کاملا تحمیلی بوده و بعد از قاجار ها در این جغرافیا که ممالک محروسه نامیده میشد توسط رضا شاه با حمایت انگلیسها ترسیم شد.زبان و فرهنگ و تاریخ ملل غیر فارس نابود شد و سیاست یکسان سازی فرهنگی یعنی فارسیزه کردن غیر فارسها شروع شد. زبان فارسی که زبان یک اقلیت در ایران است به اکثریت غیر فارس (۷۰%) اهالی تحمیل شد. هویت ساختگی ایرانی، و ملیت ایرانی را که هرگز تورکان آزربایجانی را تمثیل نمیکند تبلیغ و رسمی کردند. از یک سو عرب و تورک را وحشی ، مهاجم و بیگانه خواندند و از سوی دیگر همه را ایرانی! اسامی تورکی وغیر فارسی تمام مناطق غیر فارس اعم ازاسامی شهرها، دهات،کوهها، وغیره را تعویض کردند. در ۲۱ آذر ۱۹۴۶ هزاران آزربایجانی قتل عام شد و هزاران کتاب تورکی توسط ایران پرستان فاشیست و ارتش شاه سوزانده شدند. هر کسی در مدارس تورکی حرف میزد باید جریمه میداد. جوکهای مبتذل علیه تورکان و دیگر ملل غیر فارس بطور سیستماتیک رواج داده شد تا تورکان هویت خود را انکار کنند، وقتی تحقیرمان میکردند به ما تورک خر گفتند ولی وقتی ما هویت تاریخیمان را طلب کردیم گفتند شما که تورک نیستید آذری زبانید!!! اصلا ما تورک در ایران نداریم !!!! ولی گذشت آنزمان که آنسان گذشت. اکنون قرن ۲۱ قرن تکنولوژی و دستیابی راحت به اطلاعات دنیای آزاد، عصر اینترنت، اینفورمیشن است. قرون وسطایی فارسی ایرانی
    مذهبی بسر آمده قرن ۲۱ قرن مللتهای تحت ستم، قرن اتنیکهای استثمار شده است. دوران باور به ایران باستان، کوروش و اراجف فردوسی بسر آمده دوران حقوق بشر و احترام به انسانها ،ملل و حقوق ملل، اعلامیه حقوق بشر رسیده. قرن استقلال ملل است. ا ز کبک کانادا گرفته تا کاتالانهای اسپانیا، از تیمور شرقی اندونزی در آسیای دور تا مونته نگروی ۴۸۰ هزار نفری در قلب اروپا
    ...
    مطالبات ملی ما آزربایجانیها: ما میخواهیم هویت تورکی ، زبان تورکی ،دولت مستقل ملی دموکراتیک آزربایجان و پاسپورت خودمان را داشته باشیم
    استقلال حق تمام ملل دنیاست. در ۲۰ سال گذشته بیش از ۳۰ ملت اسقلال خود را بدست آوردند. بعضی از این ملتها جمعیت یک یا دو ملیونی داشتند، مونته نگرو با جمعیت ۴۸۰ هزار نفر از صربستان جدا شد. هر ملتی حق تعین سرنوشت برای خود را دارد و این در کنوانسیون و اعلامیه حقوق بشر بصراحت بیان شده، اگر کسانی بخواهند در برابر احقاق حقوق مللتها بایستند راه ملوسویچ را خواهند رفت و ایران یوگسلاویزه خواهد شد، ما خواهان مدل چک و اسلواکی هستیم، روشنفکران فارس باید تمرین کنند که وکیل و صاحب اختیار ملل دیگر نیستند. اگر این واقعیت را درک نکنند عواقب دهشتناکی در انتظارشان هست

    پاسخحذف
  6. با بسیاری از سخنان شما همدلی دارم. متاسفانه مردم ایران چه خراسانی چه آذربایجانی و بخشهای دیگر تا حد زیادی گرفتار نژادپرستی و تفاخر قومی شده اند و با تحقیر دیگری احساس افتخار می کنند. این دردی است که من فارسی زبان را نیز آزار می دهد. امیدوارم انسان دوستی را به کودکانمان بیاموزیم

    پاسخحذف
  7. دوست گرامی نویسنده :
    مطالب درست و نادرستی را فرموده بودید. اجازه می خواهم که استدلال شما را نقد کنم.
    1- استدلال شما کاملا بی ربط است. فرمودید که تبریز و استانبول و... همان طور که مستحصر هستید فتح کنستانتینپول پایتخت روم شرقی (بیزانس) قدمت آنچنانی ندارد. از سویی دیگر بنا بر تجربه شخصی دیده ام که مردم استانبول بقیه ترکیه را مورد تمسخر و استهزاأ قرار می دهند و از آنها به عنوان دهاتی و بی فرهنگ نام می برند و سوژه اصلی جک ها در استانبول اهالی شهرهای آسیایی است. آیا دلیل آن نفرت از ترک است که ما بیش از 2000 سال یونانی و رومی بوده ایم و تمدن برتری داشته ایم و ترکان مسلمان از آسیای مرکزی آمده اند و شهر و منطقه ما را گرفته اند زبان مادری ما را از بین برده اند! شما به این استدلال برای توجیه جوک ساختن استانبولی ها برای بقیه مردم ترکیه نمی خندید؟

    پاسخحذف