۱۳۸۸ اسفند ۱۱, سه‌شنبه

ریز پرداختی عاملین و فاکتورهای بارنامه

یکی از اشکالاتی که دوستان تقریبا در همه شرکتها از سیستم می گیرند، تسویه فاکتور به فاکتور است. در این خصوص مطلب مفصلی خواهم نوشت و دعوت خواهم کرد موضوع را عمیقتر و به اتفاق بررسی کنیم. به هر حال به نظر من این روش پردرسر، نشدنی و حتی بی فایده است. وقتی بیشتر غمگین می شوم که سیستم های در پیتی را برای من مثال می زنند که این امکان را دارد، وقتی به کنه مطلب در آن سیستمها مراجعه می کنم، می بینم که طراحان آن حتی متوجه اشکالات این روش هم نشده اند، چه برسد به ارائه راه حل برای تبعات بعدی آن. اما نمی توان اشکال کار سیستم خودمان را در روند تسویه حساب و نهائی کردن اسناد دریافتی اعم از چک و نقدی انکار کرد. اگر روزی روزگاری سیستم جدید طراحی شود در آن سعی خواهد شد همه تراکنشهای مشتری پس از مراجعه از بازار در یک محل قابلیت دیتاانتری داشته باشد. در وضعیت موجود برای ریز کردن راحتتر نقدی امکان جدیدی ایجاد شده است .

اگر هنگام ورود اطلاعات هر نوع دریافتی از فروشنده اعم از نقدی یا فیش بانکی، لازم است ریز عاملین آن وارد شود، شماره بارنامه را به عنوان سند عطف در در پرداختی فروشنده وارد کنید. در این صورت هنگام ریز کردن عاملین مشروط بر اینکه شماره سند عطف، شماره بارنامه ای باشد که فروشنده یکسان دارند، و فاکتور نیز شده اند، مبلغ قابل پرداخت فاکتورهای آن بعنوان پیش فرض برای راحتی اپراتور ظاهر خواهد شد. بدیهی است که نیاز زیادی به اصلاح این پیش فرض خواهد بود اما تصور بر این است که کار اپراتور از وضعیت جاری به مراتب راحتتر خواهد شد.اگر از طریق پیش نویس اقدام کنید در صورت مغایرت ریز با اصل سند حتی امکان اصلاح مبلغ اصل سند را هم خواهید داشت. کاربرد نکته اخیر در این است که در بعضی از شرکتها مبلغ نقدی عامل به عامل و جداگانه دریافت می شود و قبل از ثبت مبلغ نهائی آن در حساب فروشنده قابلیت دسترسی دارد، لذا می توان مبلغ سرجمع فروشنده را با دقت کمتر و سرعت بیشتر وارد کرد، به این امید که ریز عاملین اصل سند را هم اصلاح خواهد کرد.

لطفا این مورد را اجرا و اظهار نظر کنید. آیا به نظر شما تاثیری در سرعت ریزکردن پرداختی عاملین دارد؟ قبلا پیشنهادهائی مشابه این از دوستان در شیراز و تهران و مشهد داشته ام، سعی کردم حتی الامکان تکمیل تر کنم. بعنوان مثال در نظر داشتم بین نوع پرداخت سفارش و نوع پرداخت صندوق ارتباطی ایجاد کنم تا فقط فاکتورهائی که مثلا نقدی هستند را بعنوان پیش فرض بیاورم اما با معضل فروش گرم مواجه شدم که روش پرداخت خاصی ندارد. بنابراین در همین حد ارائه کردم تا نظر شما را بدانم، که آیا اساسا چنین امکانی مفید هست؟ چگونه میتوان آن را تکمیل کرد؟ مخصوصا از شرکتهائی که حساب دقیق عاملین را نگهداری می کنند انتظار و خواهش دارم که اظهار نظر کنند تا به یک امکان بهتر برسیم.

حتی اگر نوشته های من حوصله تان را هم سر می برید اظهار نظر کنید. به من ایراد میگیرید سیستم راهنمای کاربری ندارد اما یک سوزن هم به خودتان بزنید که اصلا حوصله خواندن چه می شود؟ در خصوص برنامه های اجرائی پستی نوشتم و مسئله SLOCAL را توضیح دادم ، MGR,LOCALIZE جدید را به همراه برنامه اجرائی سیستم برای همه فرستادم. اما با این وجود به جزء چند مورد محدود باز ناچار از توضیح دوباره شدم. خوشبختانه وبلاگ مزیتی که بر ایمیل دارد این است که اختیار پاک کردن آن با خودم هست !! این که ایمیل را نخوانده پاک کنیم و بلافاصله بگوئیم ما دریافت نکرده ایم!! داشت تبدیل به سنت سیئه ای می شد. لذت می برم از اینکه برای بعضی از دوستان، چندین و چند بار لینک مطلب را می فرستم تا شاید!! و البته شاید!! بپذیرند که قرار نیست مدام جوال دوز حواله کنند! فرصتی می شود تا سوزنی نیز به خود بزنند. که بعله حال خواندنش و حتی دیدنش نبود!!.

۴ نظر:

  1. با عرض سلام و تشکر ، مهندس عزیز به نظر من ورود شماره بارنامه در قسمت پرداختی فروشندگان نمیتواند کاربرد داشته باشد همانطور که میدانیم اصولا فروشندگان ممکن است در طی روز چند سرویس بازار بروند و جمع نقدی دریافتی چندین بارنامه را یکجا واریز کنند و این امکان که شماره چندین بارنامه بعنوان سند عطف در پرداختی وارد شود امکان ندارد حتی اگر امکان ان هم اضافه شود کاربردی نخواهد بود ، فرض کنید در شرکتی که حسابداری عاملین از حسابداری فروشندگان منفک است و پرداختی عاملین را قسمت مربوط به عاملین ثبت میکند ، چرا اپراتور قسمت حسابداری فروشندگان باید تمایلی به ثبت دقیق شماره بارنامه هایی داشته باشد که هیچ ربطی به کار او ندارد ، پیشنهاد من در این مورد این است که دریافت شماره بارنامه برای هر فروشنده در قسمت پرداختی عاملین قرار گیرد و مثلا" با انتخاب ابشن پرداخت بر اساس بارنامه ریز فاکتور های همان بارنامه ظاهر شده و برای هر فاکتور مبلغ مربوطه درج گردد - با تشکر نخعی

    پاسخحذف
  2. جالب اینجاست که دوستانی در شیراز و در تهران این درخواست را داشتند برای آنها لینک را ایمیل کرده ام جهت اطمینان اس ام اس هم زده ام اما کو حال خواندن !!! مطمئن هستم که حوصله گذاشتن برنامه را هم نداشته اند. ولی نمی توانند پاک کنند ثبت است در اینجا بی حوصلگی بعضی ها.

    پاسخحذف
  3. با عرض سلام
    ممنونم بخاطر لطف بسیار زیاد شما
    پیشنهاد بند اینست که بارنامه های مربوطبه یک فروشنده دریک تاریخ که بارنامه ها فاکتور شدهاند حتی اگر فروش گرم داشته باشد،چندین بارنامه یک عامل بیشتراز چند سفارش داشته باشد .
    وقتی که در پرداختی فروشنده مبلغ دریافتی از همان راننده وارد می شوددر پرداختی عاملین همان فروشنده ریز عاملهای فروشنده آورده شودتا بر اساس نوع ومبلغ پرداختی حسابداری فروش از ۀن لیست حذف یا اضاف نماید.
    *من اس ام اس در این خصوص دریافت نکردم
    *حداقل چهل در صدزمان کمتری صرف تسویه یک فروشنده میشودکه درتعداد زیاد فاکتور این رقم افزایش پیدا خواهد کرد

    پاسخحذف
  4. مهدی عزیز - تازه داماد نازنین
    د من هم همین کار را کردم دیگه ، لطفا یک بار دیگه مطلب را بخون دقیقا همین اتفاق می افتد. خدا را شکر که بالاخره این پست را خواندی.

    پاسخحذف