۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

دریای خزر از توهم تا واقعیت


به این تصاویر از دریای خزر و کشورهای پیرامون آن توجه فرمائید (اگر فیلتر بود به لینک آن مراجعه کنید). قاطبه ایرانیان در این توهم هیچ شکی ندارند که در زمان شوروی دریای خزر پنجاه پنجاه و متعلق به این دو کشور بود. حال فرض کنید هم شوروی وجود دارد و نپاشیده است و هم این توهم حقیقت دارد. ایران و اتحاد شوروی هم تصمیم گرفته اند دریا را به دو نیم کنند، مرز آبی ایران کجاست؟. عقل سلیم می گوید که در هنگام تقسیم باید از ساحل کشور شروع کرد و اینقدر بالا رفت تا دریا نصف شود. در این صورت بخش عمده ای از خاک شوروی، بدون ساحل می ماند! و تمام سواحل ترکمنستان و آذربایجان فعلی متعلق به ایران خواهد شد. نتیجه منطقی تقسیم این خواهد بود که فرض کنیم روسها یعنی قدرتمندترین کشور وقت در مغزشان سیب زمینی کاشته شده است. دریا و سواحل شان را باید دو دستی تقدیم ملت باستانی کنند.خوب مبارک است انشا...
حقیقت این است که پس از انقلاب اکتبر رهبران بلشویک دلرحمی شان گل کرد و اندکی حق و حقوق مانند انداختن چند تا قایق ماهیگیری و از این قبیل امتیازات برای ایران قائل شدند. به لفظ استفاده مشترک که باعث سوءتفاهم شده است، هم باید دقت کرد، مثل این می ماند که اگر یک سهم از رویال داچ شل بخرید، عملا شریک آن می شوید. چه کسی گفته است هر شراکت یعنی پنجاه پنجاه؟. ایران حتی بر یک درصد خزر نیز در گذشته مالکیت واقعی نداشته است. مالکیت واقعی یعنی حفر چاه، در حالی که ایران حتی قادر نبود از سایز خاصی قایق بزرگتر به دریا بیندازد. این توهم بقدری جدی است که هیچ مقامی در ایران بخود اجازه نخواهد داد توافقنامه ای را امضاء کند. اتفاقا روسیه به عنوان وارث اتحاد شوروی و قدرتمندترین کشور ساحلی، منصفانه ترین برخورد را با مسئله دارد. و از تمام مستعمرات سابق خود کمتر سهم برده است. برخورد ایرانیها و ادعای پنجاه درصدی بقدری نوبرانه است که بعضا باعث تحقیر رهبران کشور می شود. در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، روزنامه ها و سایتها نوشتند که پوتین در نشست پنج جانبه چنان به او تاخته بود که طفلک کمردردش عود می کند. دست از گمان برداریم و توهم را کنار بگذاریم. اگر دیپلماتها و سیاستمداران به عنوان حق آب و گل و قدیمی ترین کشور ساحلی، حتی یک درصد نیز به سهم ایران اضافه کنند، باید دستشان را بوسید. بابا ما دیگه کی هستیم؟

۸ نظر:

  1. اگرچه اطلاعات جغرافياي سياسي من در حد صفر است اما با درك پوپولوژي حاكم بر اجتماع ما حدس ميزنم كه چنين باشد و اين تنها ناشي از يك توهم و درك غلط از معناي واژه‌ي مشترك است. من خودم هم سالها پيش وقتي نقشه را با دقت به اين موضوع ديدم بسيار برايم تازگي داشت و تصور قبلي‌ام بسيار عجيب جلوه كرد. خدا پدر گوگل را بيامرزد چند وقت پيش تصويري از دماوند و منطقه ساحلي شمال از فاصله نه چندان دور فضايي ديدم كه بينهايت مرا مجذوب كرد. شايد برايت فرستاده باشم.

    پاسخحذف
  2. بالاخره من یک چیزی نوشتم که احمد باهاش مخالف نباشد.

    پاسخحذف
  3. خودمانیم من و احمد خان نبود دیپرس میشدی!شما توهم بخشی از مردم را گفتین که از این تومها زیاد است. توهم ندیدین!!نفهمیدم طرف صحبتت کیست چون موضع اخیر ایران خیلی معقولانه بود.
    من برای اینکه بازارت کساد نشه جند سطر مینویسم و ادامه هم نخواهم داد.
    دریای خزر جزو ابهای بین المللی نبوده فلذا توافقی (بعضابابندهایی نانوشته) است و با زور و تکنولژی همسایگان ساحل ان نسبت مستقیم دارد. چرا هنک کنگ پس از 99 سال به چین پس داده میشه ؟ ما که هنوز بر کردستان و بلوچستان ووو مسلط نیستیم تکلیفمان مشخص است. در 200مایلی سواحل امریکا و کانادا الودگی نفتی کنید کشتی شما توقیف میشه ولی در اسکله های ما هم الودگی است.
    تا 12 مایل از ساحل جزو خاک کشورهاست و تا 200مایلی هم حق استخراج و ماهیگیری با انست وبقیه جزو ابهای ازاد است که انهم معضلی شده مثلا در زیر استرالیا ژاپنیها ماهی میکیرن و استخراج نفت در اطلس و منجمد شمالی وو توسط چینیها (بیچاره زمین!). 12 مایل و 200 مایل هم در بعضی جاها که غیرهندسی است معضلی شده و هر ان میتواند موجب حنگ بین کشورها شود ولی دمکراسی و حقوق بینالملل فعلا قویتر است. مثل اسپانیا و فرانسه و...(کنتینانتال)
    دردریای کم عرض خزر ( که سازمان دول سه کشور جدید را پذیرفت)هم 12 مایل مشکل دارد و هم 200 مایل لذا باید عمودمنصفی کار کرد (حتی عمود منصفی هم مشکلزاست)که سهم ایران حدود 13 درصد میشه.
    الان با اینکه قطر در حلیجفارس مظلوم حق ایران را برای استخراج نفت پذیرفته ما هنوز شروع نکرده ایم ولی قطر...
    جوک مناسب حال! میگه پسرم 2X2 تا چند تا؟ میگه 20 تا! میگه 5تا یا 6تا بگی شاید قبول کنن ولی 20 نه!حالا ماهم 50 میگیم تا 10 درصدی نصیبمان شود.
    بینهایت

    پاسخحذف
  4. فکر نمی کنم کسی از همکاران در صنعت نوشابه باشد که این مثال را از من نشنیده باشد.
    دوستی دارم در تالش، تعریف می کرد یکی از همشهریانش کامیونی قدیمی خریده بود و بار زده بود به سمت اردبیل. کامیون او در شیب بسیار ملایم خطبه سرا ده یک می خورد. او بسیار عصبانی می شود و ماشین را به فحش می کشد که فلان فلان شده این جا دنده یک خوردی به گردنه حیران که رسیدیم، مال ..... را خواهی خورد؟
    حال بر عکس حکایت خزر است. پنجاه درصد را حق خود می دانیم، یک ضرب سی چهل درصدی تخفیف می دهیم، به چانه زنی واقعی که رسیدیم از میراث نادر شاه میخواهیم ببخشیم؟
    دولت در تعامل بین المللی اگر نفهمیده باشد هم مجبور به فهمیدن می شود و به نظر می رسد فهمیده. من منظورم توهم ملت اهورائی است.


    بهتر است چند جمله از سعدی زمان محمد قائد هم در مصاحبه اش با رادیو زمانه در خصوص کتاب جدیدیش ضمیمه کنم.

    تصویر ایران به‌عنوان نقطۀ پرگار تمدن، و جهان به عنوان حاشیه و محیط آن، از اوهام و دروغهای رایج در این مملكت است. ایران هم سرزمینی بوده جزو سرزمین‌های دیگر.

    امروز حرفی كه ذائقه ‌ایرانی می‌پسندد این است كه صنعت و تمدن خارجه از عهد باستان روی شاخ سبیل نفت ایران می‌چرخیده پس ایرانی باهوش‌ترین ملت دنیاست و جهانیان باید در برابر معنویت و فرهنگ و شعورش خاضع و خاشع شوند و دَم و دود ما را ببينند. اسم این حرفها را گذاشته‌اند گفتگوی تمدنها.


    درهرحال، جنگ، چه درون ملل و چه بین آنها، به منظور تملك و برای سروری است. ایرانیهای مذهبی و غیرمذهبی باید به قدری در سر و كله هم بزنند تا فرسوده شوند و از فرط استیصال یاد بگیرند با هم كنار بیایند و این قدر دنبال حقیقت نگردند. ایران صد سال پیش فرقی با افغانستان نداشت و تهران كم و بیش مثل كابل بود. اگر حالا ما از ”محدودیتهای نقد روشنفكری“ شكایت می‌كنیم فقط به بركت ورود فكر جدید و كشف نفت است، كه هر دو هدیه غربی است. غربی باید برای این مرز و بوم اهورایی چه كند تا ما از سر گناهانش بگذریم؟


    متن اصلی اینجاست
    http://www.mghaed.com/interviews/zamaneh.htm

    پاسخحذف
  5. چون قول داده ام چیزی ننویسم چرا که دریا در تخصص من نیست و فقط در ازای لطیفه بیربط "دنده یک ماشین کهنه و سربالایی و این حرفها" منهم یک لطیفه تعریف کنم و خلاص!
    یک خارجی میادتهران و از یکی میپرسه: WHERE IS HOTEL؟ یارو میگه ما که نفهمیدیم چی گفتی ولی محض اطمینان باباته! (البته بنده جوک را مودبانه اش کردم).
    بعضی موقع فکر میکنم این توهمات ساخته و پرداخته ذهن خودت است نه اهوراییان!
    بینهایت

    پاسخحذف
  6. آخه تورک اوغلی مگر مجبوری در مورد هر چیزی نظر بدی؟ همین شما باعث میشید برای همشهریاتون جوک بسازند بعدش بریزید بیرون هارای هاری کنید.

    پاسخحذف
  7. جناب بابایی در نقشه دوم که مربوط به تقسیم دریای خزر است مرز غربی ایران هم ظاهرا دچار توافق و جابجایی شده است. اینطور نیست؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اطلاعی ندارم و بعید هم می دانم. مرزهای خاکی جزو این مذاکرات نبوده است. شاید هم سوال شما را درست متوجه نشدم

      حذف