۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

ترنم و تحمل

بعضی از همکاران مرتب به من ایراد می گیرند که زیادی سخت می گیری و بیهوده از مسائل دور و بر این همه عذاب می کشی. دوستی ایمیل زده بود که بی جهت حرص می خوری، بهتر است کمی بی خیال شوی. دیگری می گفت موسیقی گوش بده، هم آرامبخش است و از حواشی دورت می کند. ضمن سپاس از این دوستان بی جهت ندیدم بگویم که همان موسیقی نیز بعضا برای من مایه عذاب است.
یکی از بهترین علاقه مندیهای من موسیقی ترکی آذربایجانی موغامات است. طبیعی است که بیشترین تولیدات این موسیقی هم در آذربایجان باشد که تلویزیون این کشور آن را پخش می کند. اما هنگام گوش دادن به این موسیقی دل انگیز، در گوشه ای از تلویزیون آذربایجان، تصویر رجاله ای به نام حیدر علی اف را هم باید تحمل کرد که اصرار دارند آتاتورک آذربایجانیها تلقی شود. مدام از خوانندگان و نوازندگان وصف خاندان نکبت علی اف را باید شنید که چه ها برای آذربایجان نکرده اند. بعبارت دیگر من حتی هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ام نیز عذاب می کشم.
خاندان نکبت علی اف و فرزند رجاله اش خود را بنیانگذار استقلال آذربایجان می دانند. هر عقل سلیمی می داند که روسیه، وارث اتحاد شوروی خود تصمیم گرفت خیل جمهوریهای سابق را از کشتی پیاده کند و به حال خودشان بگذارد. هیچ ضرورتی به این قهرمان بازیهای عضو سابق پولیت بورو حزب کمونیست و اولترا لیبرال بعدی نبود. اتحاد شوروی سابق هم هر چه بود، سیاست سرکوب قومی نداشت و تمام زبانها و فرهنگها در آن به مناسبترین شکل ممکن مورد توجه بودند. بزرگترین آثار موسیقی آذربایجان متعلق به همان دوران اتحاد شوروی است.
اما انصافا خاندان علی اف بنیانگذار دو موضوع مهم در این کشور بودند که معلوم نیست تا کی دوام داشته باشد:
1- بنیانگذار یکی از فاسدترین دولتهای جهان. کسانی که آذربایجان را دیده اند می گویند فساد و رشوه و دروغ از در و دیوار آن می بارد. آمارهای جهانی هم آذربایجان را همواره در انتهای لیست کشورهای سالم نشان می دهد. الهام علی اف با دلارهای سرشار نفتی در سراسر جمهوری دوره گردی می کند و منت شاهانه بر سر ملت می گذارد که راه ساختیم و خانه ساختیم و بیمارستان ساختیم و پل ساختیم که لابد همه از دولتی درایت علی اف هاست.
2- بنیانگذار یکی از بی عرضه ترین ارتشهای جهان. حدود بیست درصد خاک این کشور به محض استقلال به اشغال همسایه فقیر ارمنی درآمد. مرز تمام جمهوریهای تازه استقلال یافته بر اساس همان خط کشی زمان اتحاد شوروی بود. بی عرضه ترین آنها آذربایجان بود که علاوه بر منطقه ارمنی نشین قره باغ، خاک ترک نشینش را هم از دست داد. بزرگترین اقدام این دولت فاسد و بی عرضه در طول این سالها برای پس گرفتن خاک از دست رفته، ترویج آه و فغان و اجرای همه روزه قره باغ شکسته سی بوده است. رجاله ها در تلویزیون ظاهر می شوند و از مبارزه برای عودت خاک اشغالی داد سخن می دهند که در نهایت اراجیفی بیش در وصف علی اف های مرده و زنده نیست.
این هم از گوش دادن به ترنم موغامات مورد علاقه، با تحمل دیدن و شنیدن وصف رجاله قفقازی.

۶ نظر:

  1. تلويزيون موسيقي را براي تزيين تصاوير بكار مي‌گيرد (به جز در مواردي كه موضوع خود موسيقي باشد). بنابراين موسيقي گوش كردن از تلويزيون شيپورنوازي از سرگشاد است. لطفاً سي دي تهيه كنيد يا از اينترنت دانلود بفرماييد، وقتي حقوق معنوي اثر را پرداخت كرديد آنوقت شنيدن موسيقي لذت خواهد آفريد. البته اگر مدافعين كپي‌رايت ناراحت نشوند با كپي هم مي‌شود حال كرد.
    در مورد آزربايجان بنده از واقعيت‌هاي اقتصادي آنجا اطلاعي ندارم ولي اين واقعيت را مي‌دانم كه سرعت رشد اقتصادي با حد قابل توجهي از بي‌نظمي كه حتي بي‌عدالتي هم در آن هست ارتباط مستقيم دارد. شنيده‌هايم مويد اينست كه سرعت رشد در آذربايجان بالاست اما كيفيتِ آن الله و اعلم. بسياري از تلاش‌ها و عملكرد‌هاي خاندان علي‌اف از جمله براي موروثي كردن قدرت چندش آورست. اما در مقايسه با قدرت‌مردان ما به عنوان نمونه در مورد همين موضوع موسيقي مي‌توان دريافت كه كدام به كجا راه مي‌برند.

    پاسخحذف
  2. نه اینطور نیست، تلویزیون آذربایجان از اساتید موسیقی آنجا دعوت می کند حرف می زنند و بداهه خوانی و بداهه نوازی می کنند که جائی نمی توان آن را پیدا کرد و یا من دسترسی ندارم. همین برنامه ها اگر علی اف ش را کم کنیم بسیار درخور توجه است.
    رشد اقتصادی شان هم، رشد نفتی و بادکنکی است. در کل من حالم از این علی اف ها بهم می خورد.
    راجع به فساد همین چند وقت پیش آمار بانک جهانی منتشر شده بود که افغانستان و برمه ته جدول بودند و ایران و آذربایجان هم در انتها با هم رقابت داشتند. بنابراین از همین وطن اهورائی میتوان به میزان فساد در آنجا پی برد.

    پاسخحذف
  3. منهم ضمن اینکه نگران سلامت شما هستم (قبلا هم گفته ام)پیشنهاد مسافرت به غرب را برای شما میکنم که در آن هم موسیقی هست هم آزادی ابرازو...نهایتا اعصاب راحت! که البته به خودت هم بستگی دارد و داستان انتگره و تحمل و تسامح...
    داستان علی اف و ایل سونگ و بشاراسد و دیگر دوستان استراتژیک ماهم خیلی ساده است که به آن مغلطه امنیت وآزادی گویند یعنی به بهانه امنیت و تونل و جاده و کابل کشی و...آزادی بیان و اندیشه را هدف میگیرند.آقا ما داریم موبایل و اینترنت و...به مردم میدیم و اتم میشکافیم آنگاه شما دنبال روزنامه و مجله هستید؟..
    رشد اقتصاد الهام علیف عین بقالی است که تازه بازشده که هر چه درروزهای اول فروش کند رشد است لابد اتریش و هلند که در همه چیز اشباع شده پشت سر آذربایجان و دیگر دوستان معدن فروش ... هستند.
    دوست من اینگونه مسایل ورفتارها قبلا فکروتحلیل شده و بصورت فایل و فلدر دردسترس همگانی است.لذا بخودت فشار نیار!
    اخبارجالبتری هم هست ،مثلا یونسکو محل کنفرانس جهانی فلسفه رااز تهران به پاریس تعویض نمود ویا در un از 11کشور نامزد آسیایی جهت پنل حقوق زنان تنها ما محروم شدیم ویا رقص زنان اکرایین در مقابل سفارت ما در کیف(kiev).... که داستان پشت صحنه انها شنیدنی است .
    نهایتا چرا فقط انسوی ارس را لایق مقامات میدانی؟ در حالیکه ما و اعراب و دیگران هم هستن...
    ببخشید طبیب و منجم دوباره برگشت و فیضان کرد.البته این مقاله اتان بیشتر درددل بود لذا انتظار کامنت بیشتری نداشته باشید.
    بینهایت

    پاسخحذف
  4. راستی یک ناپرهیزی هم ناخواسته در آخر مقاله اتان بود که بحق گفته بودین" رجاله قفقازی" که اگر رضاعنایت بگه موضع میگیرین! بیخیال

    پاسخحذف
  5. مهندس بی نهایت عزیز
    چند بار گفته ام اگر منظور شما اران است در ایران نیز همه مناطق ترک نشین آذربایجان نام ندارد. زنجان ، اخیرا اردبیل، قزوین، شمال خراسان.......
    بیچاره عنایت خود از این مزخرفی که گفته بود سخره آفاق بود، ولی شما ول کن نیستید.

    پاسخحذف
  6. نه آقا منظور ماهمان قفقاز (انسوي ارس )كه شما نوشته بودين ،بود نه اران .شما خودتان را ناراحت نكنيد. ضمنا نفرمودين ملاك ترك بودن زنجان و همدان و قزوين چيست؟ ‌ژن ونژاداست ؟ زبان است؟ آنهايي كه بهنگام تهاجم مغول وتركان ،انجا بودند چغندر بودند وچي شدند؟ همه چغندرها را سوزاندندو بجايش ذرت كاشتند؟ راستي منبع 30 ميليون تركهاي مقيم ايران(مثل شبستريهاي مقيم مركز!!! مثل اينكه ويزاي موقت داشته و بمحض انقضا قراره برگردن!!!)رانفرمودين؟ جايي خواندم كه اسراييل به كمك ژنتيك ،انهايي كه ادعاي يهوديت ميكنن(مثل مهاجران سودان و سومالي ووو) راميتواند شناسايي ميكند.لذا تعداد يهوديان دنيا تقريبا معلوم است و كسي بيخودي نميتواند ادعا كند.آياچنين امكاني براي شناسايي تركها هم هست؟من دنبال پاسخ اين پرسشها هستم.
    ظاهرا مساله اران هم حل شده و قابل طرح نيست و" سخره آفاق" و "خردمندان به چيزي نميگيرند"و ووو جوابش ميباشد.
    بيخيال! بخصوص هم كه قرار شداين درددل شمارازياد كامنتيش!! نكنيم و اسم عنايت و كسروي و..را نياريم كه ترنم وتحمل شما بهم نريزد !!بينهايت

    پاسخحذف