۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

مکافات عرب بودن

در مناقشات پایان ناپذیر هفتاد دو ملت، رئیس یکی از قبایل لبنان در رد مدعای حریفان و در مقام دفاع از خود که فرمانبردار عجم نیست، بر سید بودن دو رهبر ایران تاکید کرد و نتیجه گرفت آنها عرب هستند و تمدن ایران، تمدنی اسلامی است نه فارسی. اول بگویم لبنان از نظر من یعنی فیروز، با آن موسیقی و صدای دل نشینش. هیچ علاقه ای به جنگ هفتاد دو ملت در آنجا و دنبال کردن سخنان رهبران آنها ندارم. نکته دوم این است که اظهار نظر رئیس یک قبیله نظامی در خصوص چند و چون تمدن ایرانی، اصلا ارزش گفتگو ندارد. بهتر است کمی طمانینه نشان داد. از بامداد تا شامگاه کسانی در ایران علیه انگلیسها حرف می زنند. آنها ککشان هم نمی گزد، چون هر دو طرف می دانند چند مرده حلاج هستند. اما وقتی رئیس جمهور سابق فرانسه از آشپزی انگلیسها ایراد گرفت، رقیب خونسرد بی درنگ اعتراض کرد. آدم عاقل وزن حریف را همواره لحاظ می کند، و در مقابل هر هیاهوئی بلافاصله واکنش نشان نمی دهد.
عکس العمل گسترده در فضای مجازی علیه این سخنان، خیلی هم دور از انتظار نبود، طرفین وزن همدیگر را می شناسند و آستانه تحملشان چندان فرقی با هم ندارد. اما این اعتراضها یک نکته حاشیه ای داشت که از نظرها پنهان ماند. تاکید بر عرب بودن رهبران بحث انگیز شد. نوادگان کوروش و مدعیان اولین اعلامیه جهانی حقوق بشر بی محابا به عرب ستیزی دامن زدند. فارغ از اینکه نظر آن گوینده لبنانی چه بود، آیا درست هست یا نه، سوال اینجاست: مگر عرب بودن چه اشکالی دارد؟ آیا منتقدین توجه دارند که بخش قابل توجهی از هم وطنان ما عرب هستند؟ و طی قرون متمادی در زادگاه خود، خوزستان زیسته اند؟. تاریخ این هموطنان گواهی می دهد که حتی در مقاطعی که فرصت انتخاب میان ایران و اعراب داشته اند، ایرانی بودن را برگزیده اند. فرض کنید یکی از این هم وطنان در انتخاباتی آزاد کاندید ریاست جمهوری شده و با اکثریت آراء انتخاب شود، داشتن رئیس جمهوری عرب اشکال خواهد داشت؟ بقدری ذهن و زبان و قلم اهورائیان، آلوده به برتری جوئی شده است که حتی هنگام تسویه حساب سیاسی نیز لحظه ای به هم وطن عرب خود فکر نمی کنند. هند بزرگترین دموکراسی جهان با اکثریت غالب هندو، خود را کشوری اسلامی هم می داند و عضو کنفرانس اسلامی است، چون اقلیت بزرگی از مسلمانان، شهروندان هند هستند. هنگام انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، کالین پاول وزیر اسبق خارجه، ضمن دفاع از باراک اوباما گفت او مسیحی است اما اگر مسلمان هم بود، چه اشکالی داشت؟. البته ظاهرا فقط شنیدن و دیدن این رفتارها از دیگران خوشایند است و گرنه در داخل تحقیر ملت هم زبان، هم فرهنگ، هم دین، افغان هم هیچ اشکالی ندارد. ایران کشوری عربی هم هست چون قرون متمادی اعراب در جنوب ایران زندگی کرده و می کنند، چون زبان عربی میراث ایرانی هم هست، چون بزرگترین دانشمندان ایرانی همه آثارشان را به عربی نوشته اند. اینطور بی پروا به عرب حمله ور شدن واقعا اسفناک است. عرب که فقط جنایتکاران قاتلی چون صدام و زرقاوی نیست. میتوان به ام کلثوم، فیروز، عبدالحلیم حافظ و نوای آسمانی عبدالباسط هم توجه کرد. نویسندگان جهانی مثل نجیب محفوظ و جبران خلیل جبران هم عرب بودند. این نوع عرب ستیزی در طرف مقابل موجب تقویت نژادپرستانی می شود که حتی به نام چند هزار ساله خلیج فارس هم رحم نمی کنند. گیرم که شروع این جنگ نژادی از طرف آنها باشد، آدم عاقل که از خصلتهای زشت همسایه تقلید نمی کند.
وقتی بزرگان یک ملت خود دچار راسیسم باشند، از دیگران چه انتظاری می رود. معلوم نیست سعدی شیرازی و نظامی گنجوی در خانه فارسی را با چه لهجه ای صحبت می کردند و اصلا فارسی صحبت می کردند یا نه؟ اما اخوان ثالث روستا زاده خراسانی به فارس بودن خود آشکارا تفاخر می کرد، فارسی ای که احتمالا در روستای بغلی هم درک نمی شد. آن مرحوم حتی نمی فهمید، زبانی که با آن هنرنمائی می کند، بیشتر زبان سعدی و حافظ و نظامی و خاقانی است، تا زبان کدخدای روستایشان. احمد شاملو لهجه ترکی غلامحسین ساعدی را دست می گرفت. تازه این برخورد با ترکها یکی از بزرگترین توسعه دهندگان ادبیات فارسی است، بیچاره هم وطن عرب که جای خود دارد.

۱۳ نظر:

  1. سرزمين مادري را با همه گويشهايش دوست دارم......... چه زيباست سرزمين من .

    پاسخحذف
  2. رضای عزیز
    درود بر تو، فقط بهتر است بگوئیم با تمام گویشها و زبانها و فرهنگها. خودت یکی از امین ترین همکارانت عرب هست. من از عرب ستیزی در این نیرنگستان حتی از ترک ستیزی هم بیشتر عذاب می کشم.
    درست است که اعراب ایران بسیار فقیر و عقب مانده هستند ولی منصفانه نیست بهترین های مناطق برخوردار را با بدترین های مناطق محروم مقایسه کنیم.
    در خصوص این نوع مقایسه، مفصل نظرم را خواهم نوشت.
    ما که بیکار هستیم و سیستم هم کسی نمی خرد.
    حالا تو هم زود ضد حال نزن، ویندوز چی شد؟

    پاسخحذف
  3. آنکه به ما نریده بود کلاغ ..ون دریده بود!
    ما که میدانیم داستان چیه و برای چی این بابا در این مقطع اینگونه محکم نعره میزنه(اسب می..وزه، فکر میکنه به زور خودشه،در صورتیکه به زور بار پشتش $$است!)لذافرمایشات ایشان ارزش بحث نداره چون نهایتا ایشان ایت اله و مفتی خواهند شد و برای رعدوبرق (یونیزاسیون و تخلیه الکترونی ابرها)نماز وحشت خواهند خواند و مفت خوری و مفت گویی،!! بخصوص که از مالیات هم معافند...
    شما هم نیازی نیست بخاطر هر خزعبلاتی خونتان راکثیف کنید و جوش بیارید! ضمن اینکه سوئ برداشتهایی هم فرمودین که ارزش ادامه نداره ! بالاخره تابو و پارادایم شکنی سخت است!
    هموطنان عرب وکردوبلوچ و ترک وترکمن و...ما بهترین مدافعین ایران هستند و شکی در آن نیست .
    زاهد به ره کعبه رود کاین ره دین است ! خوش میرود اماره مقصود نه این است....

    پاسخحذف
  4. کاش می فرمودین کجا سوءبرداشت کرده ام؟ ره مقصود چیست؟ احساسم نسبت به این یارو در ابتدای مطلب بیان شده است، ولی من با عرب ستیزی کاملا مسئله دارم.
    همانهائی که فرمودین بهترین مدافعین هستند من هم مثل شما فکر می کنم، ولی هموطن که فقط برای دفاع کردن نیست، دست کم عزت و احترام در شرایط عادی هم باید داشته باشد.

    پاسخحذف
  5. سوبرداشت:تاکید بر عرب بودن رهبران بحث انگیز شد. نوادگان کوروش و مدعیان اولین اعلامیه جهانی حقوق بشر بی مهابا به عرب ستیزی دامن زدند..." چه ربطی داره؟ انچه نوادگان را میآزارد و بحث انگیز است باقی ماندن حکایت است و دو هزاری کج جنابعالی! وگرنه درعرب فیلی(PHIL) رهبران بحث و حساسیتی نداریم! بیخیال! ان شعر هم جهت انبساط و تلنگر بود
    بینهایت

    پاسخحذف
  6. سید حسن نصرالله: 'در ایران امروز چیزی به نام پارسی سازی یا تمدن پارسی پیدا نمی شود'
    در حاشيه گنده تر از دهان حرف زدن سيد حسن نصرالله درباره ايران و تمدن ايرانيان؛

    بس که تپاندی به دهن نان ِ مفت

    هار شدی سیّد ِ گردن کلفت!

    روز به ما مثل شب ِ تار شد

    تا که تن ِ پست ِ تو پروار شد

    گر چه درون دهنت نان ِ ماست

    در دل ِ تو کینه از ایران ِ ماست

    بس که شده یونجه و کاهت زیاد

    گشته اخیرا دک و پوزت گشاد

    هست تو را کینه از ایران زمین

    بس که بود در شکمت باد ِ دین

    با تو ندارم هوس ِ گفت و گو

    راهزن ِ لمپن ِ بی چشم و رو!

    آن چه تو را گفته بدم پیش از این

    هست كماكان به حقيقت قرين

    آینه!

    پاسخحذف
  7. مارکس می گوید :
    مذهب روح دنیای فاقد روح است، صدای ناله‌ی محرومان و ستمدیدگان است، تریاک و دَردکُش ِ توده‌هاست، که برای تسکین دردها و آلام خود به آن پناه می‌برند، لیکن اعتیاد به آن موجب فراموشیِ ستم و محرومیتی می‌گردد که در آن به سر می‌برند.
    http://ghaflat.com/?p=96


    حالا از هر کسی بپرسید به شما خواهد گفت مارکس آن کمونیست ضد دین گفته است : دین افیون توده هاست.

    حالا عزیز من، حسن نصرالله که عددی نیست حرف فیلسوف بزرگی چون مارکس چنان به غلط جا افتاده که نمی توان حتی مخالفت کرد. او در سخنرانیش به ایرانیان به آن معنا که جار و جنجال شده است ،توهین نکرد. او به روش خود، از طیفی دفاع کرد که حامی اوست و خوشایند معترضین به سخنانش نیست.
    شعار هدف وسیله را توجیه نمی کند فقط توصیه اخلاقی به حاکمان نیست، به خودمان هم هست.

    پاسخحذف
  8. دوست من!اينكه گفته هاي اين سيد براي مصرف داخلي بود شكي نيست. شايد ميخواست به عربستان و امارات و... بگويد بابا! ايران هم مثل ما از قريش و هاشميان است، پس اگر من با ايران رفيقم شما احساس ناامني نكنيدو شايد دهها اهداف ديگر كه بنده نميدانم! آن شعر را يكي از دوستان با ذوق من از خارج فرستاده بود و من كپي كردم! بالاخره سايتت بازديدكننده حسابي هم دارد!شايد خوششان بياد. هاهاها. حكايت اين شعر همان جوك است كه خارجي از تهراني ميپرسه:؟ WHERE IS HOTEL كه يارو نميفهمه و در جواب ميگه محض احتياط باباته!
    در زمينه ماركس ،من هيچ تناقضي با تيتر (دين افيون..)وتوضيح مفصلي كه شما به تبع از قايد اعظم داديد نديدم. چه اشكال داره اول يك تيتر دلربا بزنيد و بعد تفسيرو...! يعني تيتر و متن در يك راستا بود.
    حالا كه تا اينجا اومديم با اجازه شما، يك لينك انگليسي براي خوانندگان باذوق ميذارم كه نظر وينستون چرچيل است كه در اين گونه موارد صاحبنظرتر از ماركس است. HTTP://WWW.ISLAM-WATCH.ORG/ADRIANMORGAN/WINSTON-CHURCHILL-ISLAMISM.HTM
    بينها...

    پاسخحذف
  9. سواد انگلیسی خواندن درست و حسابی داشتم که این همه در حسرت منابع دست اول نبودم.
    در روستاهای ارومیه وقتی فردی باسواد روزنامه ای دست می گرفت، مدام در معرض این پرسش قرا می گرفت که گازت نمنه یازب؟ یعنی روزنامه چی نوشته؟ طفلک روزنامه خوان چه جوابی می توانست بدهد؟ معمولا می گفت چیز خاصی نیست. بلافاصله می گفتند پس چیه اینهمه می خونی؟ خلاصه مکافاتی بود.

    حالا تو این مقاله چی نوشته؟

    پاسخحذف
  10. به نظر من، بر روشنفکران است که زندگینامه چرچیل و نظریات او را حتمابخوانند. کسی که برای بار دوم ،در زمان جنگ دوم جهانی(شروع تا پایان) نخست وزیر بریتانیا شده و ظاهرا 2 بار هم جایزه ادبی نوبل را برده و شکست دهنده هیتلر بوده است (آدلف احمق را به سیبری یخبندان روانه نمود و خودش چاههای نفت را در اختیار گرفت که وقتی هیتلر فهمید که دیر شده بود و چاهها آتش گرفته!...)
    چرچیل جوانی ومیانسالی اش را در هند و ترکیه و عراق و...گذرانده و اردو و عربی و ترکی را میفهمیده و بهترین گزارشات را برای دولت فخیمه تهیه و ارسال میکرده است. وی معمار پاکستان و امارات و...است. مورخین تراز اول ما پس از دستیابی به اسناد وزارت خارجه بریتانیا (از طریق دانشگاههای انکشور)است که معتبر شده اند. یعنی از منظر انجا به ما و خودشان نگاه کرده اند و خوب دیده اند! آدمیت و دشتی و فروغی و قزوینی وتقیزاده و آجودانی وووو بگذریم!
    مقاله اش طولانی است ولی اگر کسی خواست جمله ای را ترجمه کند ،کافیست انرا کپی کند و بنده هم ترجمه!
    این متن گزارشی روانشناسانه از مسلمین و اعراب و مردم پنجاب و شاخه های مذهبی و قومی آن مناطق است. ...
    بینهایت

    پاسخحذف
  11. بیشتر به تئوری توطئه شباهت دارد تا واقعیت. چرچیل کجا نوبل ادبی برده؟ آن هم دو بار!!.
    آلمان را هم ارتش سرخ از شرق و حمایت امریکا از غرب شکست داد. مرحوم دائی جان ناپلئون هم چنین نظراتی داشت البته، که کار کار انگلیساست.

    پاسخحذف
  12. "در روستاهای ارومیه وقتی فردی باسواد روزنامه ای دست می گرفت، مدام در معرض این پرسش قرا می گرفت که گازت نمنه یازب؟ یعنی روزنامه چی نوشته؟ طفلک روزنامه خوان چه جوابی می توانست بدهد؟ ..... " بنده با اجازه شما از موضع همان روزنامه خوان ميگويم: چرجيل برنده جايزه ادبي نوبل1953 و مرد برگزيده قرن ونيمقرن تايم و...بوده و افتخارات ريز ودرشتي دارد.شما اگر در نوشته هاي وي دقت كنيد شيوا و شعرگونه است..
    ضمنا شكست المان از ارتش سرخ استالين هم نوشته كتب تحت داس OS2 چپهاي ضد امپرياليست (فقط آمريكا نه هر امپرياليستي) است كه اولش متحد هيتلر بودند و پس از اشغال لهستان توسط هيتلر ،انگليس استالين را متوجه ساخت و به صف متفقين آورد. در ضمن هيتلر را در درجه اول سرماي روسيه و قحطي شكست داد كه تله انگليس بودو... ! آمريكاهم عين مير كريم(از ترس اينكه از هم تيميهايش كتك نخوره يك معلول را از تيم مقابل كتك ميزده) با ژاپن درگير بود هر چند ژاپن هم غولي بود....
    ولش !بحثهاي شكم سيري است ولي بقول سپهري چشمها را بايد شست و چرچيل و انگليس را خوب ديد چرا كه حتي دايي جان ناپليون هم نتوانست و داستان توهم وبزرگنمايي چيز ديگريست.
    راستي گوشه سايت "دستكم روزي ..." بصورت "دست كم"بنويس چون "دستك" پسنديده نيست!
    بينهايت

    پاسخحذف
  13. چرچیل را از اون لحاظ گفتم!!!!

    پاسخحذف